Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 21.06.2016

Magia 99 groszy. Czy to rzeczywiście działa?

Kochamy wyprzedaże, tylko czy końcówka ceny 99 groszy rzeczywiście zachęca nas do zakupów, czy raczej odstrasza od sklepowych półek?

- Cena wcale nie jest najważniejsza podczas podejmowania decyzji zakupowych - mówił w Czwórce ekspert cenowy Grzegorz Furtak. Tłumaczył, na czym polega "pricing", czyli nauka, którą wykorzystują sieci handlowe, by zarabiać więcej na cenach. - Okazuje się wręcz, że zbyt niskie ceny powodują, że krytycznie oceniamy jakość produktu i odstraszają nas od zakupu. Poza tym ważna jest także sama forma prezentacji ceny, a nie tylko jej wysokość - mówił ekspert. Zaś psycholog Aleksander Penczew opowiadał o modelach zakupowych, które stosujemy nieświadomie jako konsumenci. - Możemy podejść do zakupów racjonalnie, czytając skład produktów, albo emocjonalnie, bezrefleksyjnie - oceniając jego wizualną stronę - mówił gość Piotra Firana.

W studiu Czwórki dyskutowaliśmy także o tym, jak przejrzeć ceny na wylot i jak reagują na końcówkę 99 groszy polscy konsumenci. W audycji wysłuchaliśmy także rozmowy Anny Depczyńskiej z Małgorzatą Cieloch, rzecznikiem Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów.

***

Tytuł audycji: Się mówi

Prowadzi: Piotr Firan

Przygotowała: Anna Depczyńska

Data emisji: 21.06.2016

Godzina emisji: 15.00

kd/tj