Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Sylwia Mróz 15.05.2014

Kozły ofiarne w polskich szkołach - jak walczyć z problemem?

Konsekwencje dyskryminacji wśród najmłodszych bywają bardzo poważne - w skrajnych przypadkach to nawet próby samobójcze. Jak wygląda problem dyskryminacji rówieśniczej w polskich szkołach? Jak możemy mu przeciwdziałać? O tym rozmawialiśmy w "Klubie Trójki".
Kozły ofiarne w polskich szkołach - jak walczyć z problemem?Glow Images/East News

Leszek Kluz-Horodyski ze Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych oraz Komitetu Ochrony Praw Dziecka przyznaje, że problem dyskryminacji rówieśniczej w różnym natężeniu występuje w każdej klasie. - Jest on wypadkową tego, że istnieją konflikty i się różnimy. Przyjmuje on różne formy, które są trudne do zaakceptowania, ale nie da się ukryć, że jest to zjawisko powszechne - mówi specjalista.
Obecnie odbywają się warsztaty dotyczące tego problemu, prowadzone przez Leszka Kluz-Horodyskiego w ramach Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Polegają one na stworzeniu dobrych warunków do tego, by wspierać rodziny w sytuacjach konfliktowych i trudnych. - Powstał program warsztatów "Raz, dwa, trzy z tolerancją na ty", który ma na celu przeciwdziałać dyskryminacji rówieśniczej. Jest on adresowany do uczniów klas 4-6 szkół podstawowych - mówi mediator.

Szkoła, w której rządzą dzieci. Marzenie czy koszmar?>>>

Jak dodaje, do działań dyskryminacyjnych wciągnięte zostały również nowoczesne technologie i internet. - Portale społecznościowe bardzo silnie oddziałują na psychikę dzieci. Warto podkreślić, że dyskryminacja najczęściej odbywa się w taki sposób, że jej ofiarami są pojedyncze osoby, więc tym trudniej jest im przeciwstawić się przejawom dyskryminacji – wyjaśnia Kluz-Horodyski.
Dlaczego, skoro ten problem dotyka tak wielkiej liczby dzieci, nie ma ten temat badań i nie są znane dokładne liczby? Maja Dobiasz z Centrum Edukacji Obywatelskiej przyznaje, że problem jest duży i nierozpoznany. Jak mówi, jedną z trudności tej sytuacji jest to, że nauczyciele nie są przygotowywani do rozpoznawania takich przypadków i zapobiegania im.
- Mówimy o tym, że dyskryminacja w systemie edukacji jest dużym problemem. Natomiast istotne jest, by świadomość, wiedza i wyniki badań, dotyczące tego tematu, były znane nie tylko w środowisku organizacji pozarządowych i ludzi, którzy się społecznie angażują na rzecz przeciwdziałania tym zjawiskom. Powinna ona zostać włączona jako jeden z ważnych tematów do edukacji formalnej - mówi Agnieszka Kozakoszczak z Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej i Fundacji Robinson Crusoe.

Komputery w szkołach? "Dla dzieci są szkodliwe">>>

Dyskryminacja obejmuje najrozmaitsze przesłanki: płeć, pochodzenie etniczne i narodowe, kolor skóry, niepełnosprawność, religię, wyznanie lub bezwyznaniowość, orientację seksualną, doświadczenie migracji, status społeczno-ekonomiczny - biedę, wygląd, wagę… Jak sobie z nią radzą polskie szkoły? Jak można jej stawić czoła? Posłuchaj całej audycji, którą poprowadził Dariusz Bugalski.

W "Klubie Trójki" rozmawialiśmy z: Mają Dobiasz z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Agnieszką Kozakoszczak z Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej i Fundacji Robinson Crusoe, oraz Leszkiem Kluz- Horodyskim ze Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych oraz Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Na "Klub Trójki" zapraszamy od poniedziałku do czwartku od godz. 21.05 do 22.00.

(sm)