Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Beata Krowicka 03.02.2015

Prezes Andrzej Siezieniewski: w otoczeniu cyfrowym radio nie może pozostawać wyspą analogową

Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia uważa, że cyfryzacja pomoże Polskiemu Radiu w realizacji misji i dostosowaniu oferty do potrzeb różnych odbiorców.
Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego RadiaAndrzej Siezieniewski, prezes Polskiego RadiaWojciech Kusiński/PR

Polskie Radio obchodzi swoje 90-lecie. O roli, jaką odegrało ono w historii, mówił w radiowej Jedynce jego prezes, Andrzej Siezieniewski.

- Radio przełamało dotychczasowe bariery komunikacyjne, stworzyło możliwość bycia w wielu miejscach, wszędzie tam, gdzie dzieją się rzeczy istotne z punktu widzenia zwykłych zainteresowań człowieka, ale także z punktu widzenia jego pasji, hobby, celów życiowych - powiedział Andrzej Siezieniewski.

- Radio odpowiedziało na uśpione oczekiwania społeczeństwa, obudziło potrzebę wiedzy, przyspieszyło rozwój cywilizacyjny - dodał.

Prezes PR mówił o fascynującej historii początków radia i jego pierwszych dniach. Już 10 lutego po raz pierwszy w eterze pojawiła się prognoza pogody. - W tamtym czasie nie wolno było radiu publikować informacji, ponieważ prasa miała bardzo silną pozycję i radio toczyło przez kilka następnych lat wojnę z popołudniówkami. Mogło podawać informacje dopiero po godzinie 17.00, gdy ukazały się popołudniówki - powiedział.

Obecnie otwiera się zupełnie nowy rozdział w historii Polskiego Radia - cyfryzacja. - Głęboko wierzę, że to będzie sukces - powiedział Andrzej Siezieniewski, który jest jednym z prekursorów cyfryzacji radia w Polsce. - W otoczeniu cyfrowym, radio nie może pozostać wyspą analogową - dodał.

Jak podkreślił, cyfryzacja stwarza możliwość pełniejszej realizacji zadań. Dzięki temu wszystkie stacje Polskiego Radia będą miały zasięg ogólnopolski i będzie można stworzyć kolejnych pięć programów, które zostaną precyzyjnie zaadresowane do konkretnych grup słuchaczy.

Andrzej Siezieniewski mówił także o kwestii finansowania mediów publicznych. - Państwo, które chce mieć media publiczne, musi o nie zadbać, musi stworzyć warunki finansowe do ich funkcjonowania - stwierdził. Dodał, że wyobraża sobie funkcjonowanie radia bez reklam. Andrzej Siezieniewski podkreślił, że Niemcy wprowadzili ustawowo opłatę audiowizualną i liczy na to, że w Polsce również się to uda. - Media publiczne nie służą zarabianiu pieniędzy dla swojego właściciela, czyli dla państwa - podkreślił. - Wierzę, że ustawodawca niebawem taki dokument ustanowi i w dziedzinie finansów mediów publicznych zapanuje porządek i ład - stwierdził.

Prezes PR podkreślił ważną rolę pierwszego dyrektora Polskiego Radia, Zygmunta Chamca, który był prekursorem wymiany międzynarodowej między rozgłośniami europejskim i inicjatorem pierwszej transmisji muzycznej z Warszawy do Wiednia. W uznaniu zasług zarząd Polskiego Radia nada imię Zygmunta Chamca najbardziej reprezentacyjnej sali w siedzibie.

Jakie jest pierwsze radiowe wspomnienie Andrzeja Siezieniewskiego? Zapraszamy do wysłuchania całego nagrania audycji.

Obchody 90. rocznicy istnienia Polskiego Radia >>>

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadził: Krzysztof Grzesiowski

Gość: Andrzej Siezieniewski (prezes Polskiego Radia)

Godzina emisji: 8.15

Data emisji: 03.02

bk/ag

>>>Zapis całej rozmowy