Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Piotr Grabka 01.07.2016

Jak działają i do czego służą agencje ratingowe?

W dniu (1.07) ogłoszenia decyzji w sprawie ratingu Polski przez agencję Standard & Poors gośćmi "Debaty dnia" byli ekonomiści: dr Małgorzata Starczewska-Krzysztofek, Marek Zuber i Andrzej Sadowski.
Posłuchaj
  • Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztofek, Marek Zuber i Andrzej Sadowski o agencjach ratingowych (Debata Jedynki)
Czytaj także

W połowie stycznia ta sama agencja S&P niespodziewanie obniżyła o jeden stopień z A- na BBB+ rating kredytowy Polski nadając mu perspektywę negatywną. To spowodowało znaczące osłabienie złotego w stosunku do euro o prawie 10 gr do poziomu 4,5 zł. Agencja tłumaczyła, że rząd PiS osłabia niezależność kluczowych instytucji (Trybunału Konstytucyjnego, mediów publicznych) i dlatego uznała za możliwe dalsze obniżenie ratingu.

Polskie Ministerstwo Finansów oceniło wówczas tę decyzję jako niezrozumiałą z punktu widzenia analizy ekonomicznej i finansowej.

Jak działają agencje ratingowe, do czego służą ich prognozy i jak ratingi wpływają na życie każdego z nas, tłumaczyli zaproszeni do studia eksperci.

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Prowadzi: Marek Mądrzejewski

Goście: dr Małgorzata Starczewska-Krzysztofek (główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan, wykładowca uniwersytecki), Marek Zuber (ekonomista, analityk rynków finansowych, ekspert i doradca finansowy), Andrzej Sadowski (prezydent Centrum im. Adama Smitha)

Data emisji: 01.07.2016

Godzina emisji: 17.24

pg