Zobowiązania sprzedawców
Zanim wybierzemy się do sklepów stacjonarnych należy pamiętać do czego zobowiązani są sprzedawcy i jakie my, jako konsumenci, posiadamy prawa. Produkt kupiony w sklepie stacjonarnym, który zawiera wadę można reklamować, ale reklamacja z tytułu rękojmi rożni się od reklamacji z tytułu gwarancji. - Gwarancji udziela sam gwarant, czyli producent i to on określa warunki gwarancji. Z tytułu rękojmi możemy reklamować towar w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Taką reklamację zgłaszamy do sprzedawcy, przy czym przyjmuje się ze w ciągu roku od zakupu ta wada istniała już w momencie zakupu. Potem do nas należy udowodnienie, że taka wada istniała – przypomina Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakupy przez internet
Warto pamiętać, że zwrot w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Inaczej wygląda to w sklepie internetowym, gdzie do zwrotu bez podania przyczyny mamy prawo do 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Taki towar powinniśmy otrzymać w terminie trzydziestu dni od daty zamówienia. Termin ten obowiązuje we wszystkich krajach UE. - Jeżeli w ciągu 30 dni ten towar nie przyjdzie powinniśmy wezwać sprzedawcę do wysłania tego produktu. Jeżeli on nie zrobi tego w czasie wyznaczonym przez nas, wówczas możemy śmiało powiedzieć sprzedawcy, że odstępujemy od umowy i żądamy zwrotu pieniędzy - informuje Karol Muż z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Czy towary przecenione można zwrócić? Dlaczego należy płacić za zakupy w internecie kartą kredytową?
Zapraszamy do wysłuchania całego nagrania.
***
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Materiał: Justyna Golonko
Data emisji: 29.11.2019 r.
Godzina emisji: 6.36
ans