Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Kłys 29.11.2019

Jak nie nabrać się na Black Friday?

To właśnie dziś (29.11) przypada ulubiony dzień konsumentów. Black Friday czyli Czarny Piątek, dzień, w którym zniżki w sklepach mogą sięgać nawet 70 procent. Co musimy wiedzieć zanim wybierzemy się na zakupy? 

Zobowiązania sprzedawców 

Zanim wybierzemy się do sklepów stacjonarnych należy pamiętać do czego zobowiązani są sprzedawcy i jakie my, jako konsumenci, posiadamy prawa. Produkt kupiony w sklepie stacjonarnym, który zawiera wadę można reklamować, ale reklamacja z tytułu rękojmi rożni się od reklamacji z tytułu gwarancji. - Gwarancji udziela sam gwarant, czyli producent i to on określa warunki gwarancji. Z tytułu rękojmi możemy reklamować towar w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Taką reklamację zgłaszamy do sprzedawcy, przy czym przyjmuje się ze w ciągu roku od zakupu ta wada istniała już w momencie zakupu. Potem do nas należy udowodnienie, że taka wada istniała – przypomina Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Zakupy przez internet 

Warto pamiętać, że zwrot w sklepie stacjonarnym zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Inaczej wygląda to w sklepie internetowym, gdzie do zwrotu bez podania przyczyny mamy prawo do 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Taki towar powinniśmy otrzymać w terminie trzydziestu dni od daty zamówienia. Termin ten obowiązuje we wszystkich krajach UE. - Jeżeli w ciągu 30 dni ten towar nie przyjdzie powinniśmy wezwać sprzedawcę do wysłania tego produktu. Jeżeli on nie zrobi tego w czasie wyznaczonym przez nas, wówczas możemy śmiało powiedzieć sprzedawcy, że odstępujemy od umowy i żądamy zwrotu pieniędzy - informuje Karol Muż z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. 

Czy towary przecenione można zwrócić? Dlaczego należy płacić za zakupy w internecie kartą kredytową? 

Zapraszamy do wysłuchania całego nagrania. 

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia 

Materiał: Justyna Golonko 

Data emisji: 29.11.2019 r. 

Godzina emisji: 6.36

ans