Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 06.06.2021

Czy edukacja hybrydowa może pomóc w zdobywaniu wiedzy?

Wszyscy mamy nadzieję, że po wakacjach uczniowie wrócą do szkół i będą kontynuować naukę w systemie kształcenia stacjonarnego. Czy to oznacza, że na zawsze pożegnamy się z edukacją zdalną? Są osoby, które uważają, że system ten ma wiele dobrych elementów, które można byłoby wykorzystać i wdrożyć do nauczania szkolnego.  O tym, jakie korzyści mogą z tego wyniknąć dla uczniów i nauczycieli porozmawialiśmy w Strefie Rodzica z dyrektorką poradni psychologiczno-pedagogicznej, Aleksandrą Rodzewicz oraz przedsiębiorcą działającym w branży IT, Michałem Wiktorem Żmijewskim, którzy razem stworzyli inicjatywę pod nazwą Hybrydowa Szkoła.

Według niektórych edukacja hybrydowa polega na tym, że jedne klasy uczą się w domu, a pozostałe w szkole, po czym następuje zamiana.  Dla innych natomiast oznacza to podział zajęć na te, które odbywają się zdalnie oraz takie, które są prowadzone stacjonarnie. Jednak najbardziej uniwersalną definicją tego pojęcia, mogłoby być stwierdzenie, że jest to dodanie elementów nauki zdalnej do edukacji w przestrzeni fizycznej. 

– My narzędzia do pracy zdalnej niestety kojarzymy z pojawieniem się w Polsce i w polskiej edukacji choroby i z momentem pandemii – zaznaczyła Aleksandra Rodzewicz. Z racji tego, że konieczność nauczania online pojawiła się nagle, nauczyciele i uczniowie stopniowo ulepszali swoje umiejętności w tym zakresie. Niemniej jednak dla młodych ludzi była to szansa np. nauczenia się zarządzania swoim czasem, podczas gdy pedagodzy mogli odejść od schematu standardowych lekcji i prowadzić je w oparciu o narzędzie w internecie. Dlaczego zatem by zrezygnować z możliwości, które pojawiły się w edukacji zdalnej? 

Inicjatywa Hybrydowej Szkoły opiera się na kilku filarach. Jednym z nich holistyczne podejście do nauczania. Równie istotne jest, aby uczniowie kończyli szkołę z umiejętnością zdobywania informacji, a nie jedynie posiadając konkretną wiedzę. Co więcej, nauczanie hybrydowe jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany, które zachodzą obecnie w świecie, a o których nie zawsze mówi się w szkołach, ponieważ w danym momencie nie są one przewidziane w temacie lekcji. Oprócz tego ważna jest również komunikacja z rodzicami i ich zaangażowanie, a także definiowanie wartości na których zależy nauczycielom, dzieciom i ich opiekunom.

 – Tutaj tak naprawdę postrzegając na czym miałaby polegać ta przyszła hybrydowa edukacja, to nie jest oddzielenie tej edukacji stacjonarnej z edukacją zdalną, czyli że siedzimy w domu i uczymy się tak, jak do tej pory. Bardziej chodzi o wykorzystanie tego potencjału, który był stworzony – powiedział Michał Wiktor Żmijewski. Tak więc, pomimo że zmiana postrzegania schematu nauczania to proces, który wymaga czasu, jest to szansa, na ulepszenie systemu edukacji

O tym wszystkim porozmawialiśmy z naszymi gośćmi, tworzącymi inicjatywę pod nazwą "Hybrydowa Szkoła": Aleksandra Rodzewicz - dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie, trenerka kompetencji kluczowych dla kadry zarządzającej szkół i placówek oraz pracowników instytucji wspomagania i Michał Wiktor Żmijewski - przedsiębiorca działający w branży IT. Pomysłodawca konferencji "Koderek" przybliżającej nowe technologie i wyzwania edukacyjne, propagator przedsiębiorczości i wolontariatu wśród młodzieży. Oboje w czasie kwarantanny pomagali wdrażać zdalne nauczanie w wielu placówkach edukacyjnych, a teraz w ramach założonej przez siebie fundacji przygotowują rozwiązania, które być może już na stałe odmienią oblicze szkoły. Zapraszamy na dwugodzinną dyskusję na temat szkoły przyszłości. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadzi: Marcin Perfuński
Gość: Aleksandra Rodzewicz - dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie i Michał Wiktor Żmijewski - pomysłodawca konferencji przybliżającej nowe technologie i wyzwania edukacyjne.
Data emisji: 7.06.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych