Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 14.10.2021

Kodowanie i programowanie. Jak się tego nauczyć? Europejska inicjatywa społeczna "Codeweek"

Naukę kodowania można rozpocząć już w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Na początku odbywa się ona w formie zabawy, jednak już wtedy uczy logicznego, kreatywnego i analitycznego myślenia. Dzieci poznają wówczas także kompetencje w postaci sprawczości, którą wykorzystuje się w ciągu całego życia. Dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z kodowaniem powstała coroczna, europejska inicjatywa społeczna CodeWeek, w której Polska jest liderem. O jej przebiegu i kodowaniu opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

Z roku na roku kodowanie staje się coraz bardziej popularne. Celem CodeWeeka, który w tym roku odbywa się w dniach 9-24 października, jest promocja programowania oraz zachęcenie innych do zgłaszania własnych inicjatyw związanych z kodowaniem. W zeszłym roku takich inicjatyw powstało ok. 20,000 w całej Polsce.  – Jedną z głównych myśli właśnie Europejskiego Tygodnia Kodowania jest to, że "Coding jest dla każdego" i że te zgłaszane przez uczestników CodeWeek inicjatywy mogą być zarówno jakimiś krótkimi wydarzeniami, takimi jak zabawy w z dzieciakami w przedszkolu, jak i mogą być większymi przedsięwzięciami, jak np. nawet międzynarodowe czasami konferencje dotyczące korzyści płynących z programowania – powiedziała Aleksandra Zacharska. 

Posłuchaj
59:07 2021_10_11 20_59_59_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 11 października godz. 21:00

W świecie kodowania dużą rolę odgrywa matematyka. Jeśli np. w programie powtarzamy kilka razy tę samą sekwencję, działamy na mnożeniu. Z kolei chcąc stworzyć duszka poruszającego się z jednego punktu do drugiego, także działamy na liczbach. Z programowaniem łączy się także tworzenie muzyki oraz animacji. W sytuacji, kiedy dziecko lubi chodzić do lasu i słuchać śpiewu ptaków, możemy poszukać ich zdjęć, a następnie użyć ich do stworzenia w programie historii z nimi w roli głównej. Zamiast śpiewu ptaków możemy natomiast wykorzystać głosy np. dziecka i rodzica, a następnie je podłożyć oraz dodać komiksowe chmurki z tekstem.

W ramach CodeWeeka przygotowane zostały dwa ogólnodostępne webinary: "Scratch i sztuczna inteligencja w teatrze lalek" dla dzieci w wieku 9-12 lat oraz "Sesja treningowa ze sztuczną inteligencją" dla dzieci w wieku 12-14 lat. Pierwsza inicjatywa dotyczy sztucznej inteligencji, która rozpoznaje twarz, dzięki czemu możemy kreować własnych bohaterów. Postaci te możemy  zaprogramować, by przybierały np. odpowiednie wyrazy twarzy, a następnie tworzyć historie. Z kolei sesja treningowa wykorzystuje sztuczną inteligencję do odczytywania ruchu naszego ciała, co pozwala zostać np. dyrygentem. Poprzez analizę kierunku i szybkości ruchów możemy decydować w jakim tempie będzie odtwarzany utwór. 

Posłuchaj
59:18 2021_10_11 21_59_45_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 11 października godz. 22:00

Przeważająca część inicjatyw skierowana jest do dzieci w edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej. EduSense przygotowuje m.in. scenariusze zabaw do nauki z dziećmi, do których nie jest potrzebny komputer, lecz np. flamastry lub kolorowe kartki. To dlatego, ponieważ zajęcia w tak młodym wieku odbywają się inaczej, gdyż dzieci uczą się głównie poprzez ruch i zabawę. – To będą bardziej aktywności nastawione na rozwój logicznego myślenia, takie specyficzne myślenie, dostrzeganie pewnych schematów, ale to też będzie pokazywanie dziecku, że to, co robi wpływa na kolejne jakieś działania; że jedno wynika z drugiego – zaznaczyła Anna Świć. W ramach CodeWeeka powstała także inicjatywa, która uczy dzieci programowania w formie 10 propozycji zajęć, które skupiają się na rozwijaniu 5 wybranych kompetencji.

W momencie, gdy kończy się CodeWeek stajemy się częścią pewnej społeczności oraz jesteśmy wyposażeni nie tylko w kompetencje programowania, ale też umiejętności pozwalające ukazywać swoją wizję świata w czytelny sposób. Wiele materiałów, które powstają w związku z Europejskim Tygodniem Kodowania są także wykorzystywane później oraz dostępne na stronie internetowej, razem z kalendarzem wydarzeń. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Marcin Perfuński
Gość: Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Data emisji: 21.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych