Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Andrzej Cała 07.05.2014

Pamiętajmy, że kurier to też człowiek

Na liście zawodów, które darzymy najmniejszą sympatią, kurierzy zajmują od lat wysoką pozycję. Zarzucamy im brak punktualności, dbałości o zamawiane przez nas przedmioty. Często jednak zapominamy przy tym, że dostawcy to tacy sami ludzie jak my i zasługują na szacunek oraz wyrozumiałość.
KurierKurierGlow Images
Posłuchaj
  • Jakie prawa nam przysługują i co musimy zrobić w sytuacji, gdy nie jesteśmy zadowoleni z usługi kurierskiej? (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Jak oceniamy pracę kurierów? Sonda (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Praca kuriera jest bardzo odpowiedzialna i wymagająca. Nie każdy się do niej nadaje (Czwórka/Poranek OnLine)
Czytaj także

Większość osób, które wzięły udział w sondzie Czwórki, nie najlepiej wspomina kontakty z kurierami. Argumenty najczęściej są podobne i dotyczą braku rzetelności. Na porządku dziennym jest zostawianie paczek u sąsiadów, nawet wtedy, gdy mają być one doręczone do rąk własnych i opłacone przy odbiorze! Równie częstą sytuacją jest przyjeżdżanie kurierów w godzinach zupełnie innych, niż wcześniej ustalone.
Co grozi kurierom za niewywiązywanie się z ich obowiązków? Jak możemy ubiegać się o nasze prawa? Czy taka sytuacja jak nie dostarczenie przesyłki w określonym czasie do określonego lokalu, stanowi powód do skargi? - Zawsze mamy siedem dni, od momentu otwarcia paczki, na zgłoszenie szkody. Warunkiem jest napisanie stosownego protokołu reklamacyjnego - mówi Jarosław Sędzik, dyrektor generalny kancelarii Omega. - Dobrze jest, aby wraz z opisem szkody, dołączyć do niego zdjęcie.

Jeśli zaś paczka nie zostanie nam dostarczona do rąk własnych, jest to "przypadek utraty". - Nie ma znaczenia, czy została ona przekazana naszemu sąsiadowi, zostawiona w sklepie pod blokiem, ważne jest to, że nie trafiła do nas bezpośrednio. Jeśli w ciągu 30 dni przesyłki nie otrzymaliśmy, mamy tyle samo dni na złożenie reklamacji - precyzuje rozmówca "Poranka OnLine".

W każdym z wymienionych wypadków, jeśli firma kurierska nie odpowie na nasze reklamacje pozytywnie, mamy oczywiście możliwość wystąpienia na drogę sądową.
PRZECZYTAJ TEŻ: Kodeks pracy kuriera i nie tylko...

Nie brakuje jednak głosów broniących kurierów i podkreślających ciężki i często niewdzięczny charakter ich pracy. Oni sami uważają, że często my, jako konsumenci, mamy zbyt wysokie wymagania, a także problemy natury komunikacyjnej. Brakuje nam również po prostu empatii. - To nie jest praca dla każdego. Zaczyna się bardzo wcześnie rano, kończy często późnym wieczorem. Ludzie nieczęsto wykonują ją latami i spotykają się zarówno z miłym przyjęciem, jak i agresją oraz opryskliwością. Tych drugich sytuacji jest niestety znacznie więcej. Często zapominamy, że kurier nie jest tylko dla nas jedynych, lecz w ciągu jednego dnia musi obsłużyć kilkadziesiąt osób i chciałby, żeby wszyscy byli zadowoleni. Sami sobie odpowiedzmy, czy to w ogóle możliwe - mówi Marcin Kruszyński, kurier.
(ac/kd)