Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 30.04.2013

Obalamy stereotyp polskiego rolnika

Jest coraz młodszy, dobrze wykształcony i coraz bardziej pomysłowy. Kto? Polski rolnik. Tak przynajmniej wynika z najnowszych badań, którym przyjrzała się reporterka Czwórki, Ewelina Grygiel.
Obalamy stereotyp polskiego rolnikawikipedia commons

Już od kilku lat firma Martin&Jacob bada profil polskiego rolnika, a analiza wyników tych badań pokazuje jak duże zmiany zachodzą na polskiej wsi. Blisko 60 procent z nich ma wykształcenie minimum średnie, a prawie 70 procent gospodarstw jest zarządzanych przez ludzi stosunkowo młodych. To sprawia, że są oni otwarci na zmiany w sposobie prowadzenia biznesu, a także wszelkie nowinki techniczne.

- Polski farmer staje się coraz młodszy, coraz lepiej wykształcony i coraz częściej decyduje się na specjalizacje upraw - komentuje Andrzej Wojtuń z firmy Martin&Jacob. - To zadowolony z siebie mężczyzna, który decyzje biznesowe podejmuje wspólnie z zoną i chętnie inwestuje w nowoczesny sprzęt, czyli podejmuje działania przynoszące wymierne korzyści dla całego gospodarstwa.

Poprawia się też sytuacja materialna na polskiej wsi. Dochody gospodarstw nie są przeznaczane jedynie na wydatki związane z życiem codziennym. Coraz większą część swojego budżetu przeznaczają na rozwój swoich gospodarstw, choć uwzględniają w nim również wydatki na dobra luksusowe.

Badanie Agribus zostało przeprowadzone w dniach 3 grudnia 2012 – 30 stycznia 2013. Wzięło w nim udział 1000 gospodarstw rolnych o areale powyżej 15 hektarów.

Więcej na ten temat dowiesz się z materiału reporterskiego z "Poranka OnLine".

kul