Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 11.05.2011

Polska jest produktem, czyli jak budować markę narodową

Co to jest marka narodowa, jak się ją tworzy i kto powinien promować Polskę na świecie? Czy nowe logo polskiej prezydencji w Unii Europejskiej się sprawdzi? Zastanawiają się Robert Korzeniowski i Krzysztof Przybył w audycji "Pod Lupą".
Robert KorzeniowskiRobert Korzeniowskifot. Wojciech Kusiński

Jak stworzyć markę narodową? – To przeniesienie marki komercyjnej na państwo. Innymi słowy – potraktowanie państwa jako produktu – tłumaczy Krzysztof Przybył z Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego. – Na markę narodową składa się szereg czynników. Stan polityczny, kultury i dziedzictwa, możliwości gospodarcze danego kraju – wymienia Przybył.

Zdaniem Roberta Korzeniowskiego, ambasadora Euro 2012 i doradcy UEFA ds. PR-u, bardzo ważne w promowaniu marki narodowej są emocje związane z jej odbieraniem. – Taki znak się lubi albo nie. T, co wpływa na wartość marki to emocje, które jej towarzyszą – mówi sportowiec.

Znamy już nowe logo polskiej prezydencji w UE. Jest to sześć połączonych ze sobą strzałek, które przypominają postaci trzymające się za ręce i flaga polski. - To logo jest bardzo młodzieżowe, nie jest klasyczne. Nie ma tu pojęć negatywnych pojęć. Jest za to kierunek strzałek – w górę, widać powiew wiatru na fladze – jest ruch i dynamizm – tłumaczył Krzysztof Przybył. – To promocja sukcesu.

– Należy zadać jednak pytanie, jak aktywnie będziemy promować to logo – mówi Korzeniowski. – Logo zostanie tak zapamiętane, jak zapamiętana zostanie nasza prezydencja - podsumowuje sportowiec.

Więcej na ten temat dowiecie się słuchając rozmowy Kasi Dydo z Robertem Korzeniowskim i Krzysztofem Przybyłem (w ramce z prawej strony).

(kd)