Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Rafał Kątny 12.07.2012

Etyka w biznesie: kapitalizm, korporacje, wyścig szczurów?

– Biznes, działający na dłuższą metę musi być etyczny – twierdzi Marek Sejp, dyrektor generalny Auchan. – W przeciwnym razie klienci nie będą chcieli z niego korzystać.
Etyka w biznesie: kapitalizm, korporacje, wyścig szczurów?Glow Images/East News

Prezesi wielkich korporacji, wypłacający sobie milionowe premie, menadżerowie, doprowadzający swoje firmy na skraj bankructwa, wszystko w atmosferze permanentnego kryzysu i wszechobecnej pogoni za pieniądzem – czy w tym świecie jest jeszcze miejsce na uczciwy, etyczny biznes? I czy można pogodzić chęć zysku z podstawowymi zasadami moralnymi?

Choć dla wielu z nas określenia "biznes" i "etyka" zupełnie nie idą w parze, zdaniem Natalii Ćwik z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, ich drogi mogą się połączyć, pod warunkiem jednak, że biznes jest odpowiedzialny społecznie. Bo to, co jest odpowiedzialne, będzie etyczne. – Chodzi o to, by działać z uwzględnieniem różnych stron, zaangażowanych w nasze przedsiębiorstwo – mówi ekspertka Czwórki. – Nie o to, by wspierać kogokolwiek i cokolwiek, ale żeby przeanalizować, jaki wpływ wywiera nasza firma na środowisko i społeczeństwo.

Przykład? Firmy budowlane powinny więc brać pod uwagę wpływ swoich działań na środowisko naturalne.

Zdaniem gości Czwórki, prof. Czesława Szmidta z Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Macieja Balcerzaka, kierownika ds. analiz korporacyjnych i CSR w Orange Polska, oraz Marka Szeiba, dyrektora generalnego Auchan Polska, etyka w przedsiębiorstwie jest nie tylko potrzebna, ale wręcz niezbędna. – Jest po to, by wyznaczyć jakieś reguły gry, dzięki którym będziemy mogli funkcjonować wewnątrz przedsiębiorstwa a także w relacjach z zewnętrznymi partnerami – tłumaczy Sejp.

Tymczasem na rynku wciąż przecież funkcjonują nielojalni menadżerowie, doprowadzający swoje firmy na skraj bankructwa, czy członkowie zarządów, wypłacający sobie wielomilionowe premie. Według prof. Czesława Szmidta etyka w biznesie istnieje, ale sprowadza się do bardzo wielu wymiarów. – Jednym z nich są oczywiście zewnętrzne relacje firmy z otoczeniem i klientami, ale do zakresu etyki biznesu należą również relacje wewnętrzne: pomiędzy pracownikami i pomiędzy pracownikami i ich szefami – opowiada gość Czwórki. – Problem leży zresztą nie tylko w etyce, bowiem nieetyczne zachowania są skutkiem sytuacji, która się wcześniej zrodziła.

/

Zapraszamy do wysłuchania całej dyskusji ze studia Czwórki po kliknięciu w odpowiedni plik dźwiękowy.

Do słuchania audycji
"4 do 4" zapraszamy codziennie, od poniedziałku do piątku, już od godziny 13.

(kd)