Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Karaś 07.12.2020

Nauka zdalna. "Pandemia wymusiła sięganie po nowe technologie"

- Ta nagła zmiana formuły pracy wytrąciła nas wszystkich z równowagi. Nauczyciele, którzy dbali o klimat w klasie i o to, żeby uczniowie czuli się razem dobrze, nagle zostali tylko z ekranem (…). Młodzi ludzie w swoich grupkach próbują się spotykać, ale to jest taka trochę namiastka - mówi o nauce zdalnej Marta Witkowska, psycholog i ekspert Akademii NASK. A jakie są pozytywy nauki przez internet?

Posłuchaj
21:35 2020_12_07 19_07_24_PR1_Eureka.mp3 Plusy i minusy nauki zdalnej. Jakie są? (Jedynka/Eureka)

 

dziecko komputer nauka lekcja_1200.jpg
Coraz młodsze dzieci korzystają z urządzeń cyfrowych

Obostrzenia związane z pandemią wymusiły na nas wszystkich konieczność "zaprzyjaźnienia się" z internetem. Wielu z nas musiało przejść szybki kurs związany z pracą zdalną. Czy tak było również w przypadku polskiej szkoły?

- Nikt z nas nie jest szczęśliwy, że przydarzyła się nam taka sytuacja jak pandemia, ale z pewnością jest to kolejny element do całej fali zmian w szkołach i podejściu do nauczania. Moment, kiedy byliśmy zmuszeni przejść na edukację zdalną, faktycznie wymusił na nauczycielach, dzieciach i rodzicach sięganie po nowe technologie w znacznie szerszym zakresie niż do tej pory - wyjaśnia Marta Witkowska z Dział Edukacji Cyfrowej NASK, gdzie zajmuje się m.in. profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz zagrożeniami funkcjonowania nastolatków w sieci.

Zmiana organizacji pracy

Podczas nauki zdalnej nauczyciele musieli nauczyć się innego sposobu organizacji czasu pracy. - Także prowadzenia lekcji i przygotowania się do niej. Jak mamy uczniów tylko na ekranie, to w inny sposób ich aktywizujemy oraz inaczej rozkładamy siły czy w inny sposób prowadzimy temat. To wszystko lawinowo przyspieszyło i nauczyciele nie mieli wyjścia, tylko musieli się tego nauczyć lub zacząć wdrażać jeszcze szybciej i w jeszcze większym stopniu - twierdzi Marta Witkowska.

Zdaniem zmiany spowodowane pandemią będą trwałe także po jej zakończeniu. - Ta nowa sytuacja wymusiła na przykład na nauczycielach uczenia się nowych rzeczy i wyszukiwania ciekawych zasobów internetowych oraz nowych informacji. Tak twierdzi od 50 do 80 proc. nauczycieli. Jest to cała rzesza ludzi, która odkryła, że w internecie może znaleźć być może znacznie więcej niż znajdowali do tej pory. Myślę, że nauczyciele będą wykorzystywać w pracy z uczniami elementy różnych wiadomości i materiałów zaczerpniętych z sieci, także kiedy powrócimy do szkoły - słyszymy.

Plusy i minusy

Marta Witkowska zauważa, że uczniowie dzięki zwiększonej obecności w sieci stają się coraz bardziej biegli w obsłudze różnych narzędzi oraz coraz sprawniej wyszykują potrzebne im informacje. - Jest to bardzo istotna kompetencja cyfrowa, ale wbrew pozorom nie jest ona kompetencją intuicyjną. Często porównujemy się z dziećmi i młodzieżą, że my musieliśmy się tego nauczyć, natomiast oni urodzili się w czasie, kiedy internet był z nimi, więc po prostu to potrafią. Tylko, że właśnie tego nie potrafią, bo też muszą się tego nauczyć - tłumaczy Marta Witkowska.

Na co z kolei zwiększona obecność dzieci w sieci wpływa negatywnie? - Obserwujemy w wynikach badań, że pandemia i konieczność zdalnej edukacji oraz utrzymywania relacji w sposób zdalny z nauczycielami i rówieśnikami, rzeczywiście pogarsza subiektywne samopoczucie i zdrowie psychiczne. Niektórzy uczniowie, nauczyciele i rodzice mówią, że faktycznie czują się dużo gorzej od czasu, kiedy nastała pandemia i zostali zamknięci w domach. Doświadczają znacznie więcej symptomów z kręgu depresyjnych uczuć - mówi wprost Marta Witkowska.

Audycja zrealizowana we współpracy z Naukową i Akademicką Sieć Komputerową - Państwowym Instytutem Badawczym (NASK).

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadził: Krzysztof Michalski

Gość: Marta Witkowska (psycholog i ekspert Akademii NASK)

Data emisji: 7.12.2020 

Godzina emisji: 19.07

DS