Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Ludwika Mastalerz 07.02.2011

Leśne powroty Europy

W swej ceramicznej kompozycji "Faces in the Forest" Michael Flynn stara się dotrzeć do źródeł kultury Starego Kontynentu.
Michael Flynn przy pracy.Michael Flynn przy pracy.mat.pras.

Las jest miejscem, gdzie można odnaleźć źródło europejskiej kultury, jest częścią systemu wierzeń Starego Kontynentu. Tak uważa artysta Michael Flynn, tworzący swoje rzeźby z ceramiki. - Europa w dawnych czasach była przecież pokryta wielkim buszem - mówił w Dwójce Flynn. - Kiedy zajmowałem się motywem Dionizosa w kulturze, nabrałem wiedzy na temat lasu i jego symboli. Wtedy zorientowałem się, że mogę pójść głębiej i dalej, w epoki bardzo stare. Dionizos pochodzi z lasu, jest przeciwieństwem Chrystusa, który przybył z pustyni – podkreślał artysta.

Tytułowe twarze wyrażają różne emocje - niektóre są szczęśliwe, niektóre zagubione. Jednak Flynn nie wierzy, że społeczeństwo może wrócić do na łono natury. – Moim celem jest zbadanie wielu wierzeń, po to by znaleźć różne obrazy, które potem będą rezonować w mojej sztuce i być może dotrą do umysłu widza – mówił artysta. Flynn uważa, że w umyśle każdego człowieka jest miejsce, które można by uznać w pewnym sensie za pochodzące z lasu. To miejsce wspólne budzi nadzieję na społeczny dialog.

Wielkoformatową kompozycję ceramiczną Michaela Flynna można zobaczyć we wrocławskim Muzeum Narodowym. Wystawa pod tytułem "Faces in the Forest" (Twarze w lesie) jest częścią projektu, nad którym artysta pracuje od dwóch lat. Ekspozycja jest elementem Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki "Porcelana Inaczej" odbywającego się od 34 lat w Wałbrzychu. Mieszkający w Walii Irlandczyk był zafascynowany polskimi lasami, które uznał za znacznie ciekawsze od chociażby niemieckich – poukładanych i w pełni ujarzmionych.

Z Michaelem Flynnem rozmawiał Grzegorz Chojnowski.

Aby wysłuchać całej rozmowy, kliknij ikonę dźwięku "Michale Flynn o swoje wystawie", w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

(Lm)