Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 28.10.2017

Meble i żywność nadal hitem polskiego eksportu

W trzeciej edycji zestawienia „Eksportowe TOP 50”, przygotowanego przez Bank Zachodni WBK, wskazującego na najbardziej obiecujące kategorie polskiego eksportu, pierwsze miejsce utrzymały meble.
Posłuchaj
  • Jakie branże królują w polskim eksporcie, na podstawie trzeciej edycji zestawienia „Eksportowe TOP 50”, przygotowanego przez Bank Zachodni WBK, mówi a Agro Faktach radiowej Jedynki Agnieszka Wolska - dyrektor obszaru bankowości korporacyjnej w BZ WBK./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Tuż za nimi, na drugiej pozycji, znalazły się produkty zbożowe i cukiernicze, zaś na  trzeciej - sektor automotive.

Eksport art. zbożowych i cukierniczych polską specjalnością

− Wysoka pozycja  branży zbożowej i cukierniczej ma swoje proste uzasadnienie, wyjaśnia Agnieszka Wolska - dyrektor obszaru bankowości korporacyjnej w BZ WBK.

Jak podkreśla, wynika to z tego, że Polska jest tradycyjnie krajem rolniczym z dobrze rozwiniętym przemysłem spożywczym.

Niemcy największym odbiorcą polskiej żywności

I dodaje, że kluczowymi i największymi odbiorcami naszej żywności są Niemcy, Wielka Brytania oraz Holandia.

− O tej pozycji branży spożywczej w eksporcie decyduje wielkość eksportu do Niemiec – 22 proc. wysyłanej żywności trafia do tego kraju, mówi gość Agro Faktów.

Duży eksport wyrobów zbożowych i cukierniczych

Uzupełnia, że najwięcej eksportujemy wyrobów spożywczych ze zbóż, mąki, skrobi i mleka, oraz pieczywa cukierniczego. Eksport tych produktów w 2016 r. wart był 8 mld zł, o 17 proc. więcej niż w 2015 r.

− Poczytne miejsce zajmuje również eksport mięsa oraz wyrobów mięsnych, dodaje gość radiowej Jedynki.

W eksporcie nadal królują meble

Pierwszą pozycję w kolejnym zestawieniu "Eksportowe TOP 50" utrzymała branża meblarska.

Wygrywamy tańszą siłą roboczą i dostępem do surowca

Jak wyjaśnia ekspertka, wysoka pozycja mebli w eksporcie wynika z dwóch czynników – tańszej siły roboczej i dostępu do surowca.

− Nie bez znaczenia jest też dostęp do rynku ukraińskiego, pomagał nam też kurs złotego, mówi ekspertka.

I wylicza, że wartość eksportu mebli i wyposażenia wnętrz wyniosła w 2016 r. 48 mld zł, o 12 proc. więcej niż w 2015 r.

Z  trzeciej edycji zestawienia "Eksportowe TOP 50"  wynika, że o dobrych perspektywach eksportowych  mogą również mówić między innymi producenci  wyrobów czekoladowych, kosmetyków i chemii, drewnianych materiałów budowlanych oraz odzieży.

Dariusz Kwiatkowski, jk