Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 17.03.2021

S16 na Mazurach - szykuje się druga "Rospuda"?

"Mazury – cud natury". Czy będą nim po budowie drogi ekspresowej na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego?

W 2011 roku Wielkie Jeziora Mazurskie znalazły się na 14. miejscu w plebiscycie szwajcarskiej Fundacji New7Wonders na nowe 7 cudów natury świata – prześcignęły Wielki Kanion Kolorado czy Malediwy. To jeden z najcenniejszych naturalnych obszarów w Europie. 

Droga przez jeziora

O budowie nowej, bezpiecznej trasy w miejscu dotychczasowej drogi krajowej nr 16 mówi się już od 2007 roku. Mimo upływu lat planów nie udało się zrealizować – na niektórych odcinkach droga ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę, (np. w okolicach Biskupca), ale co do zasady jest kręta i wąska.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce, by krajowa „16” w województwie warmińsko-mazurskim była bezpieczną drogą ekspresową. Złożyła wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie decyzji środowiskowej dla drogi z Mrągowa do Ełku. Karol Głębocki z Oddziału GDDKiA w Olsztynie wskazuje optymalny wariant przebiegu trasy:

Posłuchaj
00:23 S16 1.mp3 Droga w rekomendowanym wariancie (Na luzie/PRK)

Proponowany przebieg nowej trasy przez Mazury budzi jednak sprzeciw ekologów, mieszkańców i samorządowców. 14 organizacji ekologicznych opublikowało list otwarty, w którym domagają się budowy drogi na południe od Wielkich Jezior Mazurskich – o tym Krzysztof Worobiec ze Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur „Sadyba”:

Posłuchaj
00:22 S16 2.mp3 Czy można budować drogę na tak cennym obszarze? (Na luzie/PRK)

-

Budowy S16 w proponowanym wariancie nie chce burmistrz Mikołajek, Piotr Jakubowski, który mówi, że jeszcze kilka miesięcy temu GDDKiA sprzeciwiała się takiemu przebiegowi trasy. Zwraca uwagę, że w tym wypadku droga będzie przebiegać przez obszary chronione Natura 2000 i przedzieli wiele miejscowości.

Posłuchaj
01:15 S16 4.mp3 Można, czy nie można? (Na luzie/PRK)

Z drugiej strony barykady stoi część lokalnych samorządów, które chcą, aby trasa przebiegała przez ich miasto. Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz zwraca uwagę, że jest to szansa na rozwój gospodarczy i poprawę bezpieczeństwa. Przekonuje, że mieszkańcom potrzebne jest dobre połączenie drogowe ze stolicą Warmii i Mazur, które w wakacje ułatwi też życie turystom.

Posłuchaj
00:35 S16 3.mp3 Samorządy są na tak! (Na luzie/PRK)

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie przekonuje, że będzie badać wpływ nowej trasy na środowisko i zdrowie ludzi

Droga przez Biebrzę – szykuje się druga Rospuda?

Kontrowersje wzbudza też proponowany wariant przebiegu S16 z Ełku do Knyszyna na Podlasiu, który zakłada przecięcie po estakadzie Biebrzańskiego Parku Narodowego w okolicach Twierdzy Osowiec. Organizacje ekologiczne chcą jednak, żeby trasa ominęła Biebrzański Park Narodowy od południa – mówi prezes Fundacji Dla Biebrzy Małgorzata Stanek. Podobne stanowisko przedstawiła rada naukowa Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Posłuchaj
00:50 S16 5.mp3 Czy da się pogodzić interesy wszystkich (Na luzie/PRK)

-

Wariant proponowany przez organizacje ekologiczne jest nietrafiony – odpowiada doradca ministra infrastruktury Paweł Czemiel, który przekonuje, że przecięcie parku w okolicach Twierdzy Osowiec nie zaszkodzi naturze.

Posłuchaj
00:38 S16 6.mp3 Czy ekolodzy się mylą? (Na luzie/PRK)

Cała ta sprawa do złudzenia przypomina spór o budowę obwodnicy Augustowa na terenie doliny Rospudy – inwestycja w 2007 roku wywołała protesty w całym kraju. Ekolodzy przypinali się do drzew, które miały być wycięte pod budowę przyszłej trasy. Po interwencji Komisji Europejskiej prace wstrzymano. Zaprojektowano nową drogę, która ominęła bezcenne tereny naturalne. Otwarto ją w 2014 roku.

Wtedy udało się pogodzić interes mieszkańców, kierowców i miłośników przyrody. Czas pokaże, czy tak samo będzie w przypadku drogi S16.

P. Michalski

CZYTAJ TAKŻE: