Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 07.04.2021

Czy pieszy rzeczywiście będzie lepiej chroniony?

1 czerwca wejdą w życie zapisy, które zmienią oblicze polskich dróg. Pieszy zostanie wyposażony w prawa, o których dotychczas mógł tylko pomarzyć. Czy jednak rzeczywiście wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa na drogach? 

Ubiegły rok był najbezpieczniejszym na polskich drogach w ciągu ostatnich 40 lat. Według policyjnych danych, doszło w nim do 23,5 tys. wypadków (niemal 7 tys. mniej, niż w 2019r.), w których zginęło 2,5 tys. a rannych zostało 26,6 tys. osób.

Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego podkreśla, że mimo optymistycznych statystyk, stan bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym wciąż budzi niepokój.

Posłuchaj
00:37 1 ZIELIŃSKA.mp3 Sytuacja drogowa w Polsce (Rozrusznik/PRK)

Obecne przepisy mówią o tym, że kierowca, który zbliża się do przejścia, musi zachować szczególną ostrożność, ustąpić pierwszeństwa pieszemu oraz zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo. Po zmianach w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które wejdą w życie 1 czerwca, obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.
Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa w zmienionej ustawie nie dotyczy tramwajów - głównie ze względu na to, że pojazd szynowy jest bardzo ciężki i trudno go zatrzymać za każdym razem, gdy pieszy będzie chciał przejść przez jezdnię – podkreśla profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Drogowego.

Posłuchaj
00:37 2 ŚLĘZAK 1.mp3 Co zmieni się od 1 czerwca? (Rozrusznik/PRK)

-

Co najważniejsze (i chyba często pomijane w dyskusji publicznej), w myśl nowych przepisów pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa – tak samo, jak kierujący, ma obowiązek zachowania ostrożności przy zbliżaniu się do przejścia:

Posłuchaj
00:16 3 ŚLĘZAK 2.mp3 Pieszy też musi zachować ostrożność! (Rozrusznik/PRK)

Warto pamiętać, że inną ze zmian zawartych w nowelizacji prawa jest ujednolicenie limitu dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym - przez całą dobę będzie wynosił 50 km/h.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje spis miejsc, w których należy poprawić stan infrastruktury drogowej i dostosować ją do aktualnych potrzeb. Spis będzie zawierał wykaz tras, na których konieczna jest wymiana lub zamontowanie oświetlenia na przejściach dla pieszych.

Po wejściu w życie nowych przepisów, pieszy będzie miał zakaz korzystania z telefonów komórkowych (i innych podobnych urządzeń, w tym tabletów) w trakcie wchodzenia na jezdnię i torowisko – dotyczy to także przejść dla pieszych. Uczniowie i nauczyciele z Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju opracowali specjalną aplikację na smartfony, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych przy przechodzeniu przez przejścia. Zasadę jej działania przybliżył Polskiemu Radiu Kierowców komisarz Tomasz Bratek ze Śląskiej Policji:

Posłuchaj
01:13 4 BRATEK.mp3 Smartfony na przejściach - aplikacja (Rozrusznik/PRK)

Pomysł został wdrożony również w wersji analogowej: w Elblągu przed przejściami dla pieszych wymalowano napis zachęcający pieszych do odłożenia smartfonów i rozejrzenia się wokół siebie. W Warszawie pojawiły się sygnalizacje świetlne, które - gdy wyświetlany jest sygnał czerwony - oświetlają chodnik tuż przed jezdnią na czerwono.


Nowelizacja prawa ma skutkować wzrostem bezpieczeństwa na drogach i minimalizacją liczby wypadków. Czy rzeczywiście tak będzie? Będziemy śledzić aktualne statystyki i informować Was o nich na antenie Polskiego Radia Kierowców!


K. Choroszucha, R. Kilen


CZYTAJ TAKŻE: