Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 25.04.2021

Systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Kierowca samochodu jest wyposażony w kilkanaście elektronicznie sterowanych systemów, które mają zapewniać mu bezpieczeństwo na drodze. Dawniej musiał bazować wyłącznie na mechanice i własnym rozsądku. Czy jazda samochodem w latach 50-tych była bezpieczniejsza? Co przyniesie przyszłość? Czy jest szansa, że za kilka lat pojęcie "kierowca" zniknie ze słownika?

Prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa kierowców prowadzono właściwie od początku historii motoryzacji. Większość doświadczeń związanych z wypadkami, poważnymi obrażeniami i śmiercią skutkowały wypracowaniem rozwiązań, które w ograniczony sposób gwarantują bezpieczne podróżowanie samochodem.

Przełomowe dla wzrostu poziomu bezpieczeństwa w pojazdach były lata 50-te. Wtedy to powstały pierwsze projekty pasów samochodowych, które swoje źródło mają w lotnictwie i wojsku. Ich montaż w autach był szokiem dla większości ludzi, ale stanowił kamień milowy w rozwoju systemów bezpieczeństwa w branży - wyjaśnia Tomasz Szkudlarek, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego koncernu ZF w Łodzi. Pasy były strasznie niewygodne w codziennym użytkowaniu, a w porównaniu do tych montowanych we współczesnych samochodach zapewniały znacznie mniejszą ochronę w razie wypadku. W 1963 roku Volvo wprowadziło w Stanach Zjednoczonych i w kilku krajach Europy pasy trzypunktowe, które znacznie zwiększyły poziom bezpieczeństwa podróżujących.

Posłuchaj
00:38 Szkudlarek_1.mp3 Kiedy rozpoczęto pracę nad systemami bezpieczeństwa? (Wysokie Obroty/PRK)

-

Kampania zachęcająca do zapinania pasów/ https://twitter.com/angelstoflyyx/status/965338851559559168/photo/1 Kampania zachęcająca do zapinania pasów/ https://twitter.com/angelstoflyyx/status/965338851559559168/photo/1

Kolejnym etapem rozwoju systemów bezpieczeństwa były poduszki powietrzne. Prace nad ich stworzeniem trwały już od lat 50-tych. W samochodach seryjnych pierwsze egzemplarze zamontowano jednak dopiero w 1973.

Posłuchaj
00:25 Szkudlarek_2.mp3 Poduszki powietrzne (Wysokie Obroty/PRK)

Równolegle z pracami nad udoskonaleniem poduszek, trwały badania na temat wsparcia ochrony głowy. W ich wyniku w 1968 roku w samochodach pojawiły się zagłówki.

Posłuchaj
00:19 Szkudlarek_3.mp3 Zagłówki w samochodzie (Wysokie Obroty/PRK)

-

O zdrowie podróżujących samochodem dba też system ABS, bez którego nie wyobrażamy sobie dziś jazdy samochodem. Prace nad stworzeniem systemu przeciwdziałającemu blokowaniu się kół podczas hamowania, sięgają okresu przed II wojną światową. Pierwsze patenty to zasługa inżynierów z firmy Bosch, którzy stworzyli podwaliny pod kolejne badania. Z czasem doskonaleniem układu hamulcowego zainteresowały się inne firmy, proponując własne metody zapewnienia bezpieczeństwa. Choć ABS opracowano w 1966, upowszechnił się dopiero w latach 80-tych. Najpierw wyposażano w niego auta marek premium, potem trafił do samochodów zwykłych zjadaczy chleba.

Posłuchaj
00:21 Szkudlarek_4.mp3 System ABS (Wysokie Obroty/PRK)

Współcześnie w samochodach mamy do dyspozycji dziesiątki skrótów, systemów, elektronicznych asystentów, sensorów i radarów, które współdziałając mają zapewnić nam bezpieczniejszą i bardziej komfortową podróż. Aby było to możliwe, samochód musi być wyposażony w coraz większą moc obliczeniową procesorów i zaawansowaną infrastrukturę komputerową.

21 kwietnia, podczas salonu motoryzacyjnego w Szanghaju zaprezentowano superkomputer stworzony przez globalny koncern ZF (Zahnradfabrik). Mirko Gutemann z centrali ZF w Friedrichshafen twierdzi, że samochody będą w przyszłości zdefiniowane przez oprogramowanie. Co to oznacza?

Posłuchaj
01:26 Gutemann_6.mp3 Przyszłość technologii motoryzacyjnej (Wysokie Obroty/PRK)

Nadchodzą czasy, w których technologia może całkowicie zastąpić kierowcę. Niebawem może okazać się, ze człowiek nie jest potrzebny do sterowania samochodem. Czy nasze dzieci będą żyły w czasach, gdzie samochód wyposażony w kierownicę i możliwość decydowania o kierunku jazdy będzie towarem luksusowym i fanaberią najbogatszych ludzi na świecie?

Ł. Siudak/ R. Kilen

CZYTAJ TAKŻE: