Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 13.06.2021

Jak pokonać zmęczenie na drodze? Technologia w służbie bezpieczeństwa!

Co dziesiąty wypadek na autostradach oraz co dwunasty na drogach ekspresowych jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia kierowcy. Jak z tym walczyć? Doskonałym rozwiązaniem byłoby, gdybyśmy podróżowali idealnie wypoczęci i skupieni na trasie. Biorąc po uwagę, że jest to absolutnie niemożliwe, ze wsparciem musi przyjść nowoczesna technologia.

Problem wypadków spowodowanych zmęczeniem i zaśnięciem za kółkiem mogą ograniczyć elektroniczne systemy montowane w nowych samochodach. Aktualnie to wyposażenie opcjonalne, ale już niebawem ma się to zmienić. Od połowy przyszłego roku wszystkie pojazdy uzyskujące homologację w Unii Europejskiej będą wyposażane w detektory monitorujące stan skupienia kierowcy.

Na czym polega system?

Czujniki nadzorują ruchy kierownicy, a komputer ocenia, czy osoba prowadząca samochód precyzyjnie wykonuje manewry oraz jak często koryguje tor jazdy. O potencjalnym zagrożeniu system informuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego - „Czas na przerwę”. Prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego wskazuje, że jesteśmy coraz bliżej automatyzacji podróży samochodem:

Posłuchaj
00:53 prof. Marcin Ślęzak – dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.mp3 Detektory monitorujące stan skupienia kierowcy na obowiązkowym wyposażeniu nowych samochodów (Wysokie Obroty/PRK)

-


W niedalekiej przyszłości systemy mają zostać wzbogacone o kamery oraz optyczne czujniki montowane w kabinie pojazdu, które dzięki specjalnym algorytmom będą nieustannie czuwać nad stanem kierowcy, śledząc jego wzrok oraz ruch głowy. Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego podkreśla, że pomysł obowiązkowego wprowadzania nowych systemów bezpieczeństwa wyszedł spod pióra prawodawców Unii Europejskiej.

Posłuchaj
00:46 1. Mikołaj Krupiński – rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.mp3 Nowe systemy bezpieczeństwa (Wysokie Obroty/PRK)

Czy nowo wprowadzane obowiązkowe wyposażenie auta jest bezsprzecznie bezpieczne? Okazuje się, że niekoniecznie.

Wraz z rozwojem technologii i coraz szerszym jej wprowadzaniem we wszystkie możliwe aspekty życia, pojawia się obawa o potencjalnie rosnący poziom zagrożeń cybernetycznych - z samochodu przejętego przez hakera można bez problemu pozyskać m.in. nagrania z kamer, lokalizację GPS lub dane z czujników.

Posłuchaj
01:13 2. Mikołaj Krupiński – rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.mp3 Cyberzagrożenia. Czy możemy spodziewać się ataku hakerskiego na samochód? (Wysokie Obroty/PRK)

Przyszłość motoryzacji oraz związane z nią wyzwania i zagrożenia były tematem międzynarodowej konferencji on-line „AV Poland”, której organizatorem był Instytut Transportu Samochodowego, a patronowało jej Polskie Radio Kierowców.

W czasie wydarzenia podejmowano tematy dotyczące automatyzacji transportu – m.in. związanych z nią zmian prawnych, testów systemów hamowania awaryjnego, współpracy w ramach grupy Wyszehradzkiej i trendów technologicznych w zakresie monitorowania aktywności kierowców.


Automatyzacja podróży samochodem to proces, którego nie jesteśmy w stanie zatrzymać. Rodzi równie wiele wyzwań i szans, co zagrożeń i ryzyk. Wyposażenie aut w systemy monitorujące czujność i stan skupienia kierowcy może znacząco przyczynić się do redukcji wypadków na Polskich i międzynarodowych drogach. Niestety, prawdopodobnie będzie się to wiązać z częściową ingerencją w prywatność każdego z nas.


J. Domoradzki


CZYTAJ TAKŻE: