Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 21.06.2021

Gumowy asfalt - czy ma szansę na sukces?

Coraz głośniej mówi się o wykorzystaniu gumy do produkcji dróg i nawierzchni. Okazuje się, że technologicznie jesteśmy gotowi na taką rewolucję. Czy może być bezpieczniej, ciszej i bardziej ekologicznie?

Nad wykorzystaniem gumy w procesie budowy dróg pracowano już w latach 60-tych ubiegłego wieku – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Generalnego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Już ponad pół wieku temu zauważono potencjał tkwiący w zużytych oponach i starano się je utylizować - w Stanach Zjednoczonych doprowadziło to nawet do wdrożenia krajowego programu budowy dróg z użyciem gumy.

Posłuchaj
00:21 drogi z gumy 1.mp3 Idea gumowych dróg znana jest od dawna! (Wysokie Obroty/PRK)

Na czym polega ta technologia?

Zużyte opony przerabia się na miał gumowany, który wykorzystywany jest jako dodatek do asfaltu. Metoda z powodzeniem stosowana jest obecnie w wielu krajach europejskich. W samej tylko Hiszpanii wykonano w ten sposób ponad 1600 kilometrów dróg krajowych - podobnie jest we Francji i Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że również w Polsce odnajdziemy kilka miejsc, w których użyto „gumowej” nawierzchni, np. na południowej obwodnicy Krakowa.

Posłuchaj
01:04 drogi z gumy 2.mp3 Gumowe drogi w Polsce (Wysokie Obroty/PRK)

-

Drogi wybudowane z użyciem recyklingowej technologii są trwałe i odporne na zmiany temperatury (co jest szczególnie istotne w polskich warunkach atmosferycznych). Ponadto wykorzystanie gumy skutkuje lepszą przyczepnością i skraca drogę hamowania znacząco poprawiając bezpieczeństwo. Tego typu nawierzchnie są też o wiele cichsze, z czego zapewne ucieszą się zarówno okoliczni mieszkańcy, jak i samorządy – dzięki ograniczeniu hałasu budowanie ekranów dźwiękoszczelnych może całkowicie stracić sens.

Posłuchaj
00:49 drogi z gumy 3.mp3 Bezpieczniejsze, trwalsze i cichsze - same zalety! (Wysokie Obroty/PRK)

-

Warto podkreślić, że zużyty gumowy asfalt można ponownie poddać recyklingowi lub zutylizować. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej ekologiczne niż zastosowanie betonu, w przypadku którego ponowne użycie nie jest fizycznie możliwe.

- Najlepsze efekty uzyskuje się stosując piętnastoprocentową domieszkę wkładu gumowego – mówi nasz gość Piotr Sarnecki.

Posłuchaj
01:03 drogi z gumy 4.mp3 Polska ma gumowy potencjał (Wysokie Obroty/PRK)

00:32 drogi z gumy 5.mp3 Ile gumy jest w gumowym asfalcie? (Wysokie Obroty/PRK)

-


Skoro technologia przynosi tak wiele korzyści, a koszty jej zastosowania w ogólnym rozrachunku okazują się mniejsze, to dlaczego nadal jako podstawę wykorzystuje się beton? Budowa „recyklingowych” dróg mogłaby rozpocząć się w Polsce bardzo szybko po podjęciu decyzji przez odpowiednie instytucje.

Posłuchaj
00:30 drogi z gumy 6.mp3 Rynek gotowy jest na nową technologię (Wysokie Obroty/PRK)

Okazuje się, że technologicznie jesteśmy gotowi na rewolucję. Pozostaje teraz otworzyć głowy na pomysły naukowców i cieszyć się z coraz lepszych rozwiązań!


Ł. Siudak


CZYTAJ TAKŻE: