Licznik elektromobilności przyspieszył. Blisko dwukrotnie wzrosła liczba rejestracji "elektryków"
03:48 PR1_MPLS 2020_12_15-16-18-12.mp3 Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Budowa rozpocznie się za kilka miesięcy (Ekspres Jedynki)
Zgodnie z zapowiedziami fabryka w Jaworznie będzie produkować rocznie około 150 tys. aut, natomiast pierwszy polski elektryk zjedzie z taśmy produkcyjnej już w 2024 roku. - Samochód będzie oferowany w bardzo atrakcyjnym systemie raty miesięcznej, która będzie również obejmować koszty energii elektrycznej. Nasze założenie jest takie, że miesięczna rata będzie niższa od samochodu spalinowego tej samej klasy - komentuje Piotr Zaremba.
Źródło: Polska Agencja Prasowa/W Jaworznie powstanie pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych
Dlaczego Jaworzno?
Decyzja o wyborze Jaworzna jako miejsca produkcji Izery była podyktowana względami ekonomicznymi i logistycznymi. Pod uwagę brano 30 miejscowości, ale wybrano Jaworzno na Śląsku.
- Lokalizacja została wskazana przez nas w dokumentach planistycznych wiele lat temu jako jedno z potencjalnych miejsc w regionie, które daje szansę na zlokalizowanie dużych inwestycji z uwagi na praktycznie jednego władającego terenem oraz usytuowanie w pobliżu linii komunikacyjnej skrzyżowania autostrady A4 i drogi S1 - twierdzi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
Pracę przy budowie Izery znajdzie około 15 tys. osób, w tym 3 tys. w zakładzie w Jaworznie, a reszta u poddostawców i współpracowników. - Fabryka Izery na Śląsku wpisuje się w sprawiedliwą transformację regionu śląskiego. Te 15 tys. miejsc pracy to ogromna szansa dla całego regionu - ocenia Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Projekt będzie rentowny
Izera będzie dostępna w różnych wariantach: hatchback, SUV i kombi. Piotr Zaremba zapewnia, że projekt polskiego elektryka będzie rentowny.
- Przede wszystkim, żeby ten biznes był rentowny, musi zapewnić odpowiednią skalę produkcji komponentów. Na koniec dnia ilość kupowanych komponentów, a co za tym idzie, ich cena jednostkowa powoduje, czy jesteśmy w stanie zaoferować samochód w dobrej cenie i czy jesteśmy w stanie na nim zarobić. Dlatego w ramach tych 100 tys. samochodów chcemy mieć maksymalnie 3-4 modele i maksymalnie dużo wspólnych komponentów pomiędzy modelami - wyjaśnia Piotr Zaremba.
Uruchomienie produkcji polskiego samochodu elektrycznego będzie kosztowało około 5 mld zł.
Czytaj także:
***
Tytuł audycji: Ekspres Jedynki
Prowadziła: Karolina Rożej
Autor materiału: Paweł Mytlewski
Data emisji: 15.12.2020
Godzina emisji: 16.18
DS