Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Jakub Szczypa 06.04.2017

Parkowanie w miastach. Czy opłaty powinny wzrosnąć?

Według danych Polskiego Alarmu Smogowego transport samochodowy odpowiada za 60 procent zanieczyszczenia powietrza w Warszawie i 30 procent w Krakowie. Czy proponowane przez Ministerstwo Rozwoju wyodrębnienie specjalnych stref płatnego parkowania zredukuje ruch samochodów w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców?
Posłuchaj
  • Czy wzrost cen za parkowanie zmniejszy ruch samochodowy w centrach miast? (Czat Czwórki/Czwórka)
Czytaj także

- Strefy płatnego parkowania są potrzebne. Trzeba jednak postawić sobie pytanie, czy nie wyłączyć jakichś grup pojazdów z wjazdu do centrum. Istnieje jeszcze jeden podstawowy problem - za mało parkingów i sporo przestrzeni niewykorzystanych - mówił w "Czacie Czwórki" instruktor nauki jazdy Sławomir Moszczyński. - Absolutnie popieram konieczność zmian. Nie wszyscy muszą wjeżdżać do centrów, szczególnie, że duże miasta, jak Warszawa, mają dobrze rozwinięty transport miejski - przekonywał Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Sytuację parkowania w stolicy opisywał też Mikołaj Pieńkoś, pełniący obowiązki naczelnika Wydziału Komunikacji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. - Warszawa nie ma narzędzi do kształtowania polityki parkingowej ani do rozpoczęcia procesu budowy garaży podziemnych - wyjaśniał.

Proponowane przez Ministerstwo Rozwoju zmiany zakładają, że samorządy będą mogły podnieść opłaty za pierwszą godzinę postoju w centrum do 9 zł, a także pobierać ją w dni wolne. Czy pomoże to uwolnić przestrzenie śródmiejskie dla ruchu pieszego i rowerowego oraz przełoży się na redukcję zanieczyszczenia powietrza? - Niska opłata za parkowanie działa ze szkodą dla samych kierowców. Wyższe ceny oznaczałyby większą liczbę wolnych miejsc - mówił Mikołaj Pieńkoś. Adrian Furgalski natomiast przekonywał, że ograniczenie ruchu samochodów w centrach miast wiąże się ze zmianą nastawienia samych kierowców. - W Polsce ciągle panuje boom na samochody i złom sprowadzane zza granicy. Może to powinno się skończyć. Może warto też uświadomić sobie, że nie zawsze i wszędzie trzeba samochodem jeździć - twierdził.   

Jak można zatem skutecznie wpłynąć na postawę polskich kierowców, aby nie korzystali z samochodów przy każdej okazji, gdy chcą się przemieścić? A może zamiast podwyżek cen za parkowanie warto postawić na jeszcze intensywniejszy rozwój sieci komunikacji miejskiej? O tym także rozmawiali zaproszeni eksperci w audycji. W "Czacie Czwórki" o swoich bolączkach związanych z parkowaniem mówili też mieszkańcy stolicy.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Goście: Sławomir Moszczyński (instruktor nauki jazdy), Adrian Furgalski (wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR), Mikołaj Pieńkoś (pełniący obowiązki naczelnika Wydziału Komunikacji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie)  

Data emisji: 6.04.2017

Godzina emisji: 16.07

jsz/jp