Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Aneta Hołówek 09.11.2012

Legia musi zmienić zasady sprzedaży biletów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował zapisy regulaminu klubu piłkarskiego Legia Warszawa ograniczające kibicom prawo zwrotu pieniędzy za odwołany mecz z powodu zamknięcia stadionu.
Kibice Legii WarszawaKibice Legii Warszawalegia.com

Postępowanie przeciwko Legii Warszawa wszczęto po informacjach od kibiców w lutym tego roku. Zarzuty prezes UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel dotyczą klauzul stosowanych w regulaminach sprzedaży karnetów.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły postanowienia wyłączające odpowiedzialność klubu w przypadku odwołania imprezy sportowej. Legia zastrzegła, że nie będzie zwracała kibicom posiadającym karnety pieniędzy za niewykorzystaną imprezę w sytuacji zamknięcia stadionu z powodu np. decyzji organów administracyjnych. Według UOKiK kibic, w przypadku odwołania meczu z przyczyn leżących po stronie organizatora, może ubiegać się o zwrot kosztów części karnetu.
Zgodnie z innym zakwestionowanym warunkiem regulaminu, klub wyłączał swoją odpowiedzialność w przypadku zmiany terminów meczów i innych imprez masowych. Z treści tego postanowienia wynikało, że klub mógł w dowolny sposób zmieniać terminy organizowanych na swoim stadionie imprez bez ponoszenia z tego tytułu jakiejkolwiek odpowiedzialności. Zdaniem UOKiK konsument tracił tym samym możliwość wzięcia udziału w imprezie sportowej w wyznaczonym wcześniej terminie. Jak podkreślono w wydanym komunikacie, zmiany mogą nastąpić tylko z ważnych, jasno określonych powodów, ponadto konsument powinien zostać o nowym terminie poinformowany.
Inny zarzut UOKiK to stosowanie przez Legię niedozwolonych praktyk również w przypadku kibiców kupujących karnety na raty. Organizator zastrzegał sobie możliwość rozwiązania umowy sprzedaży karnetu, jeśli kibic będzie zalegał ze spłatą rat. Jednocześnie nie precyzował, jaki okres opóźnienia w spłacie uprawnia go do rozwiązania umowy oraz nie uwzględniał zdarzeń losowych. Prezes UOKiK uznała, że kwestionowane postanowienie regulaminu uprawniało organizatora do jednostronnej interpretacji umowy i jej natychmiastowego zerwania bez przyznania kibicowi możliwości uregulowania opłat. Tymczasem, zgodnie z prawem, konsument powinien otrzymać wcześniej wezwanie do zapłaty.
Prezes UOKiK nałożyła na Legię Warszawa obowiązek zmiany zakwestionowanych postanowień oraz informacji o stopniu realizacji nałożonego zobowiązania w ciągu 14 dni od uprawomocnienia decyzji. Decyzja nie jest prawomocna. Klub może odwołać się do sądu.
Jak poinformował rzecznik prasowy Legii Michał Kocięba, zakwestionowane przez UOKiK zapisy nie występują obecnie w żadnym z regulaminów, które obowiązują kibiców.
- Regulaminy sprzedaży biletów oraz karnetów zostały zmienione przez klub jeszcze przed rozpoczęciem sezonu 2012-2013. Punkty odnoszące się bezpośrednio do sprzedaży ratalnej karnetów nie mają obecnie zastosowania, bowiem klub zrezygnował z takiej formy sprzedaży. Ponadto dokonaliśmy przeglądu pozostałych regulaminów, w tym m.in. regulaminu sklepu internetowego, w celu dostosowania ich do wymagań obowiązujących regulacji prawnych w zakresie ochrony konsumentów - wyjaśnił.
Rzecznik prasowy dodał, że Legia nie będzie odwoływać się od decyzji UOKiK i uwzględni dodatkowe rekomendacje, które zostały zawarte w decyzji, a nie były przez klub warszawski wcześniej wdrożone.

ah, PAP