Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Damian Zakrzewski 13.02.2021

Podatek od reklam. Prof. Reginia-Zacharski: spór pokazuje, że gra idzie o wysoką stawkę

- Ten spór ujawnił charakter i temperaturę wojny o media. Przed protestem myślę, że nie wyobrażalibyśmy sobie takiego rozwoju wydarzeń. Pokazuje to, że gra idzie o naprawdę wysoką stawkę - powiedział prof. Jacek Reginia-Zacharski, politolog.

W środę najwięksi prywatni nadawcy radiowi, telewizyjni i internetowi ogłosili strajk i przez cały dzień nie nadawali swoich programów. Miało to związek z rządowymi pracami nad wprowadzeniem podatku od reklamy internetowej i konwencjonalnej. W 2022 r. ma on przynieść budżetowi około 800 mln zł, a uzyskane środki zasilą w głównej mierze Narodowy Fundusz Zdrowia.

Marek Król 1200.jpg
Marek Król: nikt przy zdrowych zmysłach nie powie, że płacenie podatków ogranicza wolność słowa

"Gra o wysoką stawkę"


Prof. Jacek Reginia-Zacharski zauważył, że spór związany z projektem ustawy o podatku od reklam wywołał reakcję, której mało kto się spodziewał. - Rządowi chodzi o pozyskanie pewnych dochodów i wyrównanie poziomów wpłat i to jest jasne. Natomiast z drugiej strony ten spór ujawnił charakter i temperaturę wojny o media. Przed protestem myślę, że nie wyobrażalibyśmy sobie takiego rozwoju wydarzeń. Pokazuje to, że gra idzie o naprawdę wysoką stawkę - powiedział.

Czytaj także:

Zdaniem Artura Wróblewskiego proponowane rozwiązania są bardzo skuteczne i uniemożliwiają firmom omijanie przepisów w celu niepłacenia podatków. Politolog zauważa jednak, że takie rozwiązanie ma też negatywną stronę. - Podatek od przychodów jest bardzo skuteczny i nie można od niego uciec. Z drugiej strony pamiętajmy, że jeżeli mamy media z małymi dochodami to może to spowodować, że znajdą się one w bardzo trudnej sytuacji - ocenił.

Michał Wróblewski zauważył, że obecny projekt ustawy w bardzo małym stopniu dotknie największych gigantów medialnych, a koszty tych rozwiązań poniosą polskie media. - Problem polega na tym, że z 800 milionów złotych, które są celem tego podatku tylko 50 do 100 milionów złotych będzie pochodzić od gigantów cyfrowych, a pozostała część od polskich mediów. Mam wrażenie, że rządzący w ogóle nie płacą podatków, a tak nie jest. Media płacą bardzo dużo różnych podatków - podkreślił.

Zapraszamy do wysłuchania całej debaty

Posłuchaj
50:27 PR24_mp3 2021_02_13-09-06-43.mp3 prof. Jacek Reginia-Zacharski, Michał Wróblewski i dr Artur Wróblewski o podatku od reklam ("Debata PR 24")

***

Audycja: "Debata w PR24"

Prowadzący: Jerzy Jachowicz

Gość: prof. Jacek Reginia-Zacharski (politolog, Uniwersytet Łódzki), Michał Wróblewski (publicysta, Wirtualna Polska), dr Artur Wróblewski (amerykanista, Uczelnia Łazarskiego)

Data emisji: 13.02.2020

Godzina: 09.06 

dz