Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 04.04.2015

Alexander Liebreich: Mahler przeczuwał śmierć dziecka

W finale Festiwalu Beethovenowskiego zabrzmiały "Kindertotenlieder" do poezji Friedricha Rückerta napisanej po utracie szóstki dzieci. Ale, zdaniem szefa NOSPR, Mahler zawarł w nim osobistą tragedię.
Alexander Liebreich poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w finale Festiwalu BeethovenowskiegoAlexander Liebreich poprowadził Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w finale Festiwalu Beethovenowskiego PAP/Andrzej Grygiel
Posłuchaj
  • Alexander Liebreich o eschatologicznych dziełach zaprezentowanych w Wielki Piątek (Filharmonia Dwójki)
Czytaj także

- Alma Mahler dopytywała się, dlaczego mąż pisze tego rodzaju utwór. Przecież jego dzieci wciąż bawiły się na dworzu! Później jednak jedno z nich zmarło. On miał w sobie to silne tragiczne przeczucie - wyjaśnił Alexander Liebreich.

Zdaniem dyrektora artystycznego NOSPR na antypodach Mahlerowskiej intymności plasuje się utwór "Dies illa" Krzysztof Pendereckiego, który w Wielki Piątek miał swoją premierę. Liebreich uważa, że jest on bardziej zdecydowany, wręcz apodyktyczny, a sam Penderecki o wiele więcej ma wspólnego z Beethovenem niż niemieccy neoromantycy.

Z kolei Brahms - widziany przez pryzmat "Schicksalslied" - to według niemieckiego dyrygenta kompozytor... taoistyczno-buddyjski.

***

Rozmawiała: Piotr Wojciechowski

Gość: Alexander Liebreich (dyrygent, dyrektor artystyczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego)

Data emisji: 3.04.2015

Godzina emisji: 21.00

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki"

mm/bch