Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Gabriela Skonieczna 21.12.2010

Przedwojenna Gwiazdka

Wystawa przedwojennych świątecznych reklam prasowych w Archiwum Państwowego M. St. Warszawy oraz pawilon na uświetnienie ceremonii Polsce prezydencji w UE.
Reklama świąteczna z Tygodnika Ilustrowanego z 1928 rokuReklama świąteczna z Tygodnika Ilustrowanego z 1928 rokuFot. z zasobu Archiwum Państwowego m.st. Warszawy
Posłuchaj
  • Anna Belka o najmilszych przedwojennych prezentach gwiazdkowych
  • Mobilny pawilon artystyczny z okazji polskiej prezydencji w UE
Czytaj także

W "Poranku Dwójki" mówiliśmy o przedwojennych świątecznych reklamach prasowych. Anna Belka z Archiwum Państwowego Miasta Stołecznego Warszawy zaprosiła na wystawę zatytułowaną "Najmilszym prezentem gwiazdkowym jest…", którą można oglądać na ekranie telewizyjnym, umieszczonym w witrynie kamienicy u zbiegu ulic Krzywe Koło i Nowomiejskiej oraz na stronie internetowej Archiwum Państwowego Miasta Stołecznego Warszawy. Reklamy pochodzą głównie z takich czasopism jak: "Bluszcz", "Światowid", "Tygodnik Ilustrowany", "Kurier Warszawski".

Z przedwojennych reklam prasowych można się dowiedzieć, że najbardziej pożądanym prezentem gwiazdkowym były przedmioty umilające czas spędzany w domu, takie jak gramofon, radioodbiornik, projektor kinematograficzny. Asortyment prezentów dla dzieci był raczej ubogi - głównie słodycze i ubrania. W ogóle nie reklamowano zabawek, za to chętnie sugerowano, żeby zakładać książeczki oszczędnościowe dla dzieci. Reklamy opatrzone są komentarzami z przedwojennych podręczników reklamy, których autorzy byli zafascynowani odkryciami ówczesnej psychologii. To, co przede wszystkim odróżnia te reklamy od reklam współczesnych to tendencja do mówienia prawdy, umiar w perswazji i puryzm językowy.

Mówiliśmy także o projekcie pawilonu artystycznego, który uświetni ceremonię przekazania polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w grudniu 2011 roku. Budynek ma być obiektem sztuki a zarazem miejscem prezentacji artystycznych i spotkań edukacyjnych. Jego mobilny charakter, możliwość łatwego rozłożenia i transportu ma pozwolić na prezentację obiektu w wielu miejscach, także poza Polską.

Zamknięty konkurs architektoniczny na projekt pawilonu artystycznego rozstrzygnięty został 14 grudnia. Organizatorzy konkursu - Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Narodowy Instytut Audiwizualny, który jest koordynatorem Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji, będą w przyszłości wykorzystywać pawilon na potrzeby wydarzeń artystycznych. Spośród 7 projektów nadesłanych przez zaproszone pracownie, jury przyznało pierwszą nagrodę projektowi Studia Olafur Eliasson (Niemcy). Drugą nagrodę otrzymał projekt Tobiasa Putriha/MOS (Słowenia)

Program prowadził Marcin Pesta.

Aby wysłuchać rozmów, kliknij odpowiednie ikony dźwięków, w boksie po prawej stronie.