Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Górski 21.05.2021

Bezpieczeństwo na drodze. Jak często kierowcy powinni się szkolić?

Według danych WHO to właśnie nadmierna prędkość zwiększa prawdopodobieństwo wypadków drogowych. Dlatego też kierowcy powinni pamiętać nie tylko o bezpieczniej jeździe, ale także o regularnym doszkalaniu się. - To, że piętnaście lat temu przeszliśmy szkolenie, nie oznacza, że te umiejętności nam zostały. Trzeba ćwiczyć - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Ryszard Górski, instruktor nauki jazdy.
Posłuchaj
  • Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to inicjatywa Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych. W tym roku odbywa się pod hasłem "Zarządzanie Prędkością" (Bezpieczna Jedynka)
Czytaj także

Czytaj też:
shutterstock_630336749.jpg
Jak używać świateł awaryjnych?

Posłuchaj
17:09 Jedynka/Bezpieczna Jedynka - 21.05.2021 Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to inicjatywa Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych. W tym roku odbywa się pod hasłem "Zarządzanie prędkością" (Bezpieczna Jedynka)

Czy bezpieczeństwo się opłaca?

Choć ludzkich dramatów i kosztów moralnych nie da się przeliczyć na pieniądze, to istnieje bardzo wymierna strona wypadków i kolizji. - Bezpieczeństwo ma wymiar ekonomiczny. Koszty społeczne wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce oszacowano na poziomie prawie 57 miliardów złotych - mówi Dorota Olszewska z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. To prawie 3 proc. polskiego PKB, a składają się na tę sumę koszty prac służb, hospitalizacji czy pogrzebów.

Mówiąc wprost, im mniej wypadków, tym mniej tracimy nie tylko jako państwo, ale również jako obywatele. Jednak by zabiegi w celu poprawy bezpieczeństwa były skuteczne, należy nie tylko działać długofalowo, ale przede wszystkim zespołowo. - Żeby je wzmocnić, konieczna jest współpraca wszystkich trzech sektorów społeczeństwa obywatelskiego: biznesu, administracji publicznej i organizacji pozarządowych - wylicza gość audycji.

Europa w trosce o bezpieczeństwo

W walkę o poprawę bezpieczeństwa drogowego zaangażowała się Unia Europejska, przyjmując "Wizję Zero" i bezpieczny system. - Celem jest wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach. Unia Europejska w tym celu przyjmuje przepisy prawne, wspiera publiczne kampanie informacyjne czy umożliwia krajom członkowskim dzielenie się swoim doświadczeniem - mówi Dorota Olszewska. Jednym z założeń Komisji Europejskiej z roku 2018 jest zmniejszenie do roku 2030 wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń o połowę.

Unia Europejska regularnie zachęca przedstawicieli biznesu, m.in. producentów pojazdów do wkładu finansowego i badawczego na rzecz poprawienia bezpieczeństwa. - Ich zadaniem jest informowanie i edukacja kierowców, między innymi na temat systemów poprawiających bezpieczeństwo takich jak pasy, foteliki i kaski rowerowe - wyjaśnia gość audycji i dodaje, że Partnerstwo Dla Bezpieczeństwa Drogowego również angażuje się w działania, m.in. poprzez organizację konkursu grantowego promującego bezpieczeństwo drogowe wśród społeczności lokalnych, zgodnie z zasadą "Myśl globalnie, działaj lokalnie".

Czytaj też:
piesi zebra pixabay 1200x660.jpg
Wzrost liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych

Na drodze nie ma przypadkowych elementów

Polskie drogi to nie tylko znaki czy barierki ochronne. - Tak naprawdę każdy element na drodze ma znaczenie. Począwszy od oznakowania pionowego, poziomego, ekranów akustycznych, jak również innych elementów mniej dostrzegalnych - mówi Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przykładem są kolumny alarmowe SOS. - Instalowane są na autostradach w miejscach oddalonych od siebie o kilka kilometrów. To są miejsca, w których wykorzystując jeden przycisk, można połączyć się z Centrum Zarządzania Ruchem - dodaje. To ułatwienie szczególnie dla osób, które po zdarzeniu drogowym są w szoku uniemożliwiającym wybranie numeru alarmowego.

Kierowcy mogą również dostrzec tabliczki o treści "PA" z numerem. - Jest to znak dedykowany służbom ratunkowym oraz patrolom drogowym. "PA" oznacza: "Przewiązka Awaryjna" - tłumaczy gość audycji. Dzięki nim służby są w stanie puścić na sąsiedni pas ruchu wozy straży pożarnej czy zorganizować zawrotkę dla samochodów, które utknęły w korku. - Mamy tablice informacyjne zmiennej treści, na których kierowcy mogą zobaczyć różne komunikaty. Przypominamy o zapinaniu pasów, o jeździe prawą stroną, o tym, aby utrzymywać odpowiednią odległość - dodaje. Obecnie trwają prace nad Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem, który pozwoli skoordynować wszystkie tablice zmiennej treści. Umożliwi to automatyczne wdrażanie zaprogramowanych scenariuszy.

YouTube/GDDKiA

Warto się szkolić

Jedną z metod poprawy bezpieczeństwa jest podnoszenie własnych umiejętności i świadomości przepisów. - Szkolenie podnosi kwalifikacje i powinno być powtarzane. To, że piętnaście lat temu przeszliśmy takie szkolenie, nie oznacza, że te umiejętności nam zostały. Trzeba ćwiczyć - radzi Ryszard Górski, instruktor nauki jazdy. Każdy kierowca zawodowy musi poddawać się szkoleniom raz na pięć lat, a czas ten zmniejsza się wraz z przekroczeniem wieku dojrzałego. Warto również zadbać o profilaktykę zdrowotną.

- Chodzi o świadomość. Jeśli robiłem badania dwa lata temu, ale coś się w moim życiu wydarzyło, to jaki jest problem, żeby się zdiagnozować? To jest dla mojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych - zwraca uwagę gość audycji. Niezwykle istotna jest również kultura jazdy. - W obecnych czasach nerwy nas ponoszą, rzucamy brzydkimi słowami, trąbimy. Mało zastanawiamy się też, że taki przykład dajemy naszym latoroślom, które siedzą z tyłu - podsumowuje nasz rozmówca. Według Ryszarda Górskiego pierwszym elementem dążenia do bezpieczeństwa jest szkolenie ekonomicznej jazdy.

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Prowadzili: Maciej Oswald i Patryk Kuniszewicz

Goście: Dorota Olszewska (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Szymon Piechowiak (rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), Ryszard Górski (instruktor nauki jazdy)

Data emisji: 21.05.2021

Godzina emisji: 17.10

mg