Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Paulina Jakubowska 05.01.2012

"Nie pójdę do szkoły!" - jak rozpoznać lęk społeczny

Nie wolno krzyczeć na dziecko, które się zapiera, nie chcąc iść do szkoły. Jeśli do tego dochodzą objawy psychosomatyczne, to znak, że mamy problem zwany fobią szkolną – wyjaśnia psycholog dziecięcy Monika Werwicka.
Nie pójdę do szkoły - jak rozpoznać lęk społecznyGlow Images/East News
Posłuchaj
  • "Nie pójdę do szkoły!" - jak rozpoznać lęk społeczny
Czytaj także

– Nie ma nic złego w tym, gdy dziecko od czasu do czasu nie pójdzie do szkoły – tym kontrowersyjnym stwierdzeniem przywitała się ze słuchaczami Jedynki psycholog dziecięcy Monika Werwicka. – To jest bardzo zdrowy objaw – dodała.

Gorzej, gdy tego typu sytuacja przeradza się w stały opór czy wręcz lęk. Wtedy wyróżniamy dwie ścieżki: zaburzone zachowania, tzw. opozycyjno-buntownicze, których objawem jest np. wagarowanie; odmowa, która jest spowodowana tzw. lękiem separacyjnym, pozostałym jeszcze z czasów z dzieciństwa.

– Naturalnym jest, że dziecko nie chce odłączyć się od własnego rodzica, kiedy ma 2 lata i kurczowo się trzyma rodzica – wyjaśnia psycholog. – Natomiast potem ten proces powinien tak przebiegać, żeby dziecko coraz chętniej bywało bez rodziców. Są dzieci, które pozostają w lęku separacyjnym i wtedy to im zaburza zdrowe funkcjonowanie. Przecież nie można się uczyć, jeśli człowiek się cały czas boi. Nie można wchodzić w relacje rówieśnicze, jeśli cały czas pojawiają się myśli "czy moim rodzicom nic się nie stało, czy po mnie wrócą" – wyjaśnia.

W szkole pojawia się natomiast lęk społeczny. Strach ten dotyczy niestety sporej grupy dzieci: jak pokazują tatystyki, nawet około 5 proc. populacji. W każdej klasie są dzieci, które przeżywają stany lękowe w związku z sytacją szkolną. Jak to się objawia? – Posłuchaj audycji.

Każdy lęk można obserwować na 3 poziomach – fizjologicznym, behawioralnym i poznawczym. Ważne jest rozpoznanie zachowań lękowych przez dorosłych i rozpoczęcie działań naprawczych.

(pj)