Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 11.02.2012

Dwujęzyczne dzieci lepiej i szybciej się uczą

Dwujęzyczne dzieci mają lepiej rozwinięte rozumienie struktury języka, co jest ważne dla całego procesu kształcenia - przekonują naukowcy z torontońskiego uniwersytetu York.
Dwujęzyczne dzieci lepiej i szybciej się ucząGlow Images/East News

Jak przekonują prof. Ellen Bialystok i prof. Raluca Barac (obie z wydziału psychologii York University) dwujęzyczne dzieci lepiej sobie radzą z rozwiązywaniem stawianych przed nimi zadań, dotyczy to zarówno zadań językowych jak i nie związanych z umiejętnościami językowymi.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Ponad sto dzieci z Toronto w wieku od 4 do 8 lat pochodzących z podobnych środowisk i podobnych szkół, a różniących się jedynie językami, którymi się posługują, wzięło udział w badaniu. Psychologowie podzielili je na cztery grupy: dzieci mówiące wyłącznie po angielsku, dzieci dwujęzyczne mówiące po angielsku i francusku, dzieci mówiące po angielsku i hiszpańsku oraz dzieci mówiące po angielsku i chińsku.

Przed dziećmi postawiono zadania, sprawdzające ich umiejętności językowe oraz zdolność koncentracji uwagi. Dzieci z trzech dwujęzycznych grup były zawsze lepsze od dzieci mówiących tylko po angielsku. Najlepiej zaś w testach wypadały dzieci, których języki pochodzą z pokrewnych systemów językowych, czyli - w tym przypadku - indoeuropejskich.

Prof. Bialystok prowadziła też badania nad dwujęzycznymi dorosłymi. Wynika z nich, że dwujęzyczność ma wpływ na zdrowie w starszym wieku, ponieważ pozwala zachować dobre zdolności poznawcze.

PAP,kk