Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 26.01.2021

Sprawne hamulce podstawą bezpieczeństwa!

Często bagatelizujemy piszczenie klocków i “bicie” tarczy hamulcowej. Tłumaczymy się tym, że jeździmy głównie po mieście lub z małymi prędkościami. Dla naszego bezpieczeństwa nie ma nic ważniejszego, niż sprawny układ hamulcowy! 

Kiedy wymieniać klocki?

Wszystko sprowadza się do stylu naszej jazdy.

Jeżeli poruszamy się głównie po mieście, powinniśmy wymieniać klocki co 15-25 tys. kilometrów. Korki, wąskie uliczki, przejścia dla pieszych, sygnalizacja świetlna - to wszystko sprawia, że hamulce zużywają się znacznie szybciej, niż na autostradzie (na której poruszamy się płynniej i rzadziej korzystamy z hamulców). 15 tyś. kilometrów zrobionych w mieście, nie może równać się takiej samej odległości przejechanej w mieście. Przy pokonywaniu dłuższych tras, klocki hamulcowe mogą starczyć nawet na 40-50 tyś. kilometrów.

Przebieg nie jest najlepszym wyznacznikiem częstotliwości wymiany klocków.

Fachową opinię uzyskamy w warsztacie lub stacji kontroli pojazdu. Dodatkowo, klocki hamulcowe zbudowane są w taki sposób, że posiadają "sygnalizator/czujnik akustyczny". Hamulce nadające się do wymiany będą po prostu „piszczeć”. Sporadyczne piski mogą być generowane przez nowe elementy w układzie np. z powodu warunków atmosferycznych – deszczu, wilgoci, mrozu. Jeżeli jednak piszczenie utrzymuje się przez dłuższy czas, powinieneś rozważyć wizytę w warsztacie samochodowym.

Kiedy wymienić tarcze?

Co około 70-80 tyś. kilometrów musimy liczyć się z koniecznością wymiany tarcz hamulcowych. Podobnie jak w przypadku klocków – nie jest to sztywna granica zużycia elementu. Czas ten może się skrócić lub wydłużyć w zależności m.in od stylu jazdy, materiałów z jakich wykonane są tarcze oraz od typu naszego samochodu. Limuzyna czy ciężki SUV zużyje je szybciej, niż mała, miejska osobówka.

Do oceny stanu technicznego tarcz służą specjalne przyrządy kontrolujące ich krawędzie. Doświadczeni mechanicy potrafią oczywiście ocenić tarczę „na oko” – bez specjalistycznego sprzętu. Wszelkiego rodzaju skrzywienia, nierównomierne zużycie oraz wyrzeźbione “rowki” świadczą o konieczności wymiany tarcz. 

Jeśli mimo zmiany klocków wyczujesz spadek efektywności hamowania, „drgania” na kierownicy lub na całym nadwoziu – koniecznie odwiedź mechanika. Pamiętaj także o regularnym sprawdzaniu poziomu płynu hamulcowego!


Sprawny układ hamulcowy jest podstawą naszego bezpieczeństwa na drodze. Nie ważne jak mocny masz silnik, jak dobre opony i jak duże umiejętności – bez hamulców daleko nie zajedziesz.

Uważaj na siebie i szerokiej drogi!  


A. Wróbel



CZYTAJ TAKŻE: