Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 24.08.2021

Parkowanie bez kierowcy i samochód wodorowy – kolejne nowości na IAA Mobility 2021

IAA Mobility to wydarzenie, które corocznie przyciąga tysiące fanów motoryzacji. Dziś o dwóch kolejnych technologicznych nowościach – parkowaniu za pomocą smarfona oraz samochodzie wodorowym od BMW.

Bosch ogłosił, że na nadchodzące targi IAA Mobility 2021, które mają odbyć się we wrześniu w Monachium, szykuje prawdziwą petardę. Podczas wydarzenia firma ma zaprezentować samochód wyposażony w zdolność samodzielnego parkowania. Projekt prowadzony był we współpracy z 9 różnymi firmami - m.in. z Mercedesem.

System umożliwia zdalne parkowanie pojazdu. Kierowca za pomocą smartfona wybiera wolne miejsce, a auto samodzielnie udaje się we wskazaną lokalizację. Jest to możliwe dzięki integracji wbudowanej w samochód technologii z systemami zamontowanymi na terenie parkingu - czujniki monitorują trasę i otoczenie pojazdu, a elektronika pokładowa interpretuje dane na potrzeby bezpiecznego dotarcia we wskazane przez kierowcę miejsce. Projekt nie jest rewolucyjny, ale pokazuje, że w przyszłości wszystkie samochody będą mogły łączyć się z inteligentną infrastrukturą dróg i obiektów handlowych.

Drugą zapowiadaną nowością ma być BMW iX5 Hydrogen zasilane ogniwami paliwowymi. Tegoroczna prezentacja auta w czasie IAA Mobility to wstęp do produkcji, która ruszyć ma już w przyszłym roku. Koncern zapowiada, że wyjeżdżające z fabryki samochody będą wykorzystywane wyłącznie do testów i na potrzeby prezentacji rozwoju nowych technologii.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych ma ogromny potencjał - samochód oferuje szybkie tankowanie (napełnienie zbiornika to ok. 3-4 minuty), duży zasięg i taką samą wygodę jak pojazdy z napędem konwencjonalnym.

BMW iX5 Hydrogen to pojazd bazujący na SUV-ie „X5”. Zamontowane w samochodzie niebieskie elementy mają krzyczeć do użytkownika: „Patrz! Jestem wodorowy!” – napisy „Blue”, specjalne aluminiowe felgi, 22-calowe wstawki do kół aerodynamicznych i elementy mocujące na zewnętrznej części tylnego zderzaka to tylko kilka elementów, które będą wyróżniać auto spośród innych, starszych modeli na drodze.

iX5 Hydrogen będzie wyposażony w silnik elektryczny piątej generacji „eDrive” osiągający maksymalną moc 374 KM, co odpowiada mocy najmocniejszego 6-cylindrowego rzędowego silnika benzynowego BMW z turbodoładowaniem. Ma to umożliwiać dynamikę jazdy typową dla marki BMW. Akumulator zasilany energią z ogniwa paliwowego zapewnia dodatkową moc podczas wyprzedzania lub przyspieszania. System ogniw paliwowych wytwarza do 170 KM energii elektrycznej.



bp


CZYTAJ TAKŻE:


Źródło: https://response.jp/article/2021/08/19/348723.html/https://response.jp/article/2021/08/19/348716.html