Do wypadku doszło na prostej o długości około 180 metrów, tuż przed zakrętem 90 stopni. Ze wstępnych ustaleń wynika, że przyczyną wypadku był poślizg. Pracujący na miejscu policjanci zbadali trzeźwość kierowcy i pobrali krew do badań. Mężczyzna był trzeźwy.
- Wypadki zdarzają się na takich imprezach często, jednak bardzo rzadko mają tak tragiczne skutki- zaznaczył rzecznik rajdu.
Ten wypadek to zdaniem rzecznika pierwszy śmiertelny przypadek w rundzie mistrzostw Polski od 11 lat.
00:38 Rezler rajd bezpieczenstwo 1.mp3 Tragiczne wypadki zdarzają się coraz rzadziej (Polskie Radio Kierowców)
-
Samochody biorące udział w Rajdzie (PRK)
Procedura bezpieczeństwa
Jeśli samochód wyścigowy znajdzie się poza drogą, kierowca lub pilot mają obowiązek wyjść z zieloną planszą (z napisem "OK"). Kolejne załogi wiedzą wtedy, że mogą kontynuować rywalizację w sportowym tempie. Jeżeli po wypadku nikt nie wysiada z auta, mają obowiązek się zatrzymać i uruchomić kolejną procedurę bezpieczeństwa.
Sercem rajdu jest centrum kierowania - to osoby, które koordynują imprezę, decydują o stratach oraz uruchomieniu procedur bezpieczeństwa. To do nich dociera sygnał alarmowy. Centrum kierowania ma zapewnioną łączność radiową ze służbami technicznymi, służbami ratunkowymi oraz z załogą "0", która przeciera trasę, zanim wyjadą na nią zawodnicy.
01:09 Rezler rajd bezpieczenstwo 2.mp3 Centrum Kierowania Rajdem - czym się zajmuje? (Polskie Radio Kierowców)
Każda z załóg ma zamontowany nadajnik GPS, który pokazuje, w jakim punkcie się znajdują. Wezwanie pomocy na trasie odbywa się przez wciśnięcie czerwonego guzika, który znajduje się w każdym aucie. W miejsce wskazane przez lokalizator wysyłane są służby ratunkowe.
Doświadczenia lat 90, a zwłaszcza wypadek Mariana Bublewicza w okolicach Złotego Stoku, sprawiły, że wdrożono procedury, które mają zadbać o bezpieczeństwo zarówno uczestników, jak i kibiców. Od tamtej pory na każdej imprezie niezależnie od rangi musi być zapewniona określona liczba osób, które zabezpieczają rajd. W określonych punktach odcinka zlokalizowane są punkty "SOS" - zespoły ratownictwa, karetki pogotowia i "lekarz zawodów".
Wszystkie procedury są skoordynowane w taki sposób, aby pomocy udzielić jak najszybciej i jak najskuteczniej.
01:01 Rezler rajd bezpieczenstwo 3.mp3 Przycisk awaryjny (Polskie Radio Kierowców)
Systemy bezpieczeństwa w samochodach
Samochody rajdowe, jak i sami rajdowcy, muszą być wyposażeni w odpowiednie zabezpieczenia. W ich skład wchodzi niepalna bielizna, ognioodporne kombinezony, kaski oraz specjalny kołnierz, który przytroczony do kasku jest mocowany na barkach załogi (jego zadaniem jest
niwelować ruchy głowy przy mocnych uderzeniach i tym samym zabezpieczać przed urazami kręgosłupa szyjnego). Poza tym w aucie znajdziemy 6 punktowe pasy bezpieczeństwa, fotele z lekkich stopów odporne na spore uderzenia, a sama karoseria jest wzmocniona tak zwaną klatką,
która składa się z dziesiątek metrów rur stalowych. Niestety nie wszystko można przewidzieć. Szyby nie są pancerne, a blacha nadal jest tylko blachą. We wczorajszym zdarzeniu w Chybiu oraz podczas wypadku Roberta Kubicy zabezpieczenia okazały się niewystarczające.
01:04 Rezler rajd bezpieczenstwo 4.mp3 Samochody rajdowe są niezwykle bezpieczne (Polskie Radio Kierowców)
-
Minuta ciszy - uczestnicy Rajdu Śląska (PRK)
Miejmy nadzieję, że rozwój technologiczny i coraz bardziej wyśrubowane zasady bezpieczeństwa sprawią, że do tak tragicznych sytuacji będzie dochodzić jak najrzadziej.
Łukasz Tymków
CZYTAJ TAKŻE: