Zarobić na tragedii, czyli popowodziowe auta z Zachodu
Mimo zauważalnego postępu technologicznego, „wirtualny mechanik” i „naprawa samochodu przez internet” wciąż brzmią niezwykle futurystycznie. Dziś praktycznie żaden kierowca nie wyobraża sobie wizyty w warsztacie na odległość.
- Świat motoryzacji cały czas się zmienia: w autach jest coraz więcej elementów elektronicznych, co może ułatwiać wprowadzenie napraw samochodowych na nowy poziom - mówi Mariusz Zmysłowski z Autokult.pl.
00:53 Samochód polega coraz bardziej na software (Na luzie/PRK) Samochód polega coraz bardziej na software (Na luzie/PRK)
- Digitalizacja i cyfryzacja pojazdów następuje niezwykle szybko. Nikogo nie powinna dziwić internetowa rewolucja w kwestii motoryzacji. Już dziś większość nowych samochodów wyposażona jest w łączność z internetem. Nawet jeśli nie jest wykorzystywana bezpośrednio przez użytkownika, to korzysta się z niej w celach serwisowych - mówi Mateusz Lubczański z Wirtualnej Polski.
01:04 Samochody nieustannie się zmieniają (Na luzie/PRK) Samochody nieustannie się zmieniają (Na luzie/PRK)
01:30 Aktualizacja oprogramowania zwiększa poziom bezpieczeństwa (Na luzie/PRK) Aktualizacja oprogramowania zwiększa poziom bezpieczeństwa (Na luzie/PRK)
-
Producenci nieustannie udoskonalają systemy bezpieczeństwa i oprogramowanie zarządzające pracą silnika. Samochód może np. samodzielnie pobrać aktualizację systemu, która sprawi, że pojazd stanie się zdecydowanie bardziej efektywny w codziennych podróżach.
Jak bardzo nasze samochody są dziś zdigitalizowane i zcyfryzowane?
- Mamy już dość zaawansowaną automatyzację jazdy – mówi Mariusz Zmysłowski z Autokult.pl
01:20 Nie myl automatyzacji z autonomizacją (Na luzie/PRK) Nie myl automatyzacji z autonomizacją (Na luzie/PRK)
Za współczesny przegląd techniczny odpowiadają w głównej mierze komputery. Aby pozbyć się błędów, często wystarczy wyłączyć i włączyć samochód - reset znany dotychczas z sektora komputerów stacjonarnych na stałe wkracza do segmentu motoryzacji.
Metody przedstawionej poniżej zdecydowanie nie polecamy:
Już niebawem auta wyposażone w komputery będą mogły na bieżąco monitorować stan podzespołów i używać łączności bezprzewodowej do komunikacji z serwisem motoryzacyjnym.
01:28 Restart najczęściej wystarcza (Na luzie/PRK) Restart najczęściej wystarcza (Na luzie/PRK)
01:11 Awarie części mechanicznych nie znikną (Na luzie/PRK) Awarie części mechanicznych nie znikną (Na luzie/PRK)
Mimo rozwoju cyfryzacji i postępu technologicznego, wydaje się, że tradycyjna naprawa w warsztacie nie zaniknie. Wciąż konieczna będzie przecież wymiana elementów, które zwyczajnie się zużywają – klocków hamulcowych, płynów i zawieszenia.
Czy wyobrażasz sobie, aby takie prace można było wykonać zdalnie?
R. Kilen
CZYTAJ TAKŻE: