Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 14.01.2021

Diesel, a duży mróz

Właściciele aut z silnikiem diesla zapewne cieszą się z (jak na razie) łagodnej zimy. Na horyzoncie rysuje się jednak perspektywa poważnych mrozów! Czy jesteś na to przygotowany? 

Zimą silniki diesla wymagają większej troski niż zwykle – przede wszystkim trzeba zadbać o zasilanie. Wraz ze spadkiem temperatury spada pojemność akumulatora. Warto zatem czasem go porządnie doładować. Gdy silnik nie chce odpalić, można spróbować użyć kabli – możemy założyć że w aucie nie ma żadnej poważnej usterki. Wystarczy podładować akumulator lub ewentualnie wymienić na nowy. Jeżeli w aucie działa oświetlenie i inne systemy, a mimo to silnik nie odpala, prawdopodobnie możesz mieć problem z rozrusznikiem. W tej sytuacji wizyta w warsztacie będzie koniecznością.

Posłuchaj
00:34 Jak nie dać się zaskoczyć? (Na luzie/PRK) Jak nie dać się zaskoczyć? (Na luzie/PRK)

Duże znaczenie ma dobra jakość oleju napędowego. Przy niskiej temperaturze paliwo tężeje, co powoduje wytrącanie się z niego parafiny. W przypadku diesla doprowadzić to może do zablokowania układu paliwowego. Zimą warto tankować na sprawdzonych stacjach. Od grudnia do marca są na nich dostępne specjalne zimowe paliwa z dodatkami zapobiegającymi gęstnieniu oleju. Można też samemu dolać do baku specjalny środek - depresator.

-

Posłuchaj
00:31 Tężenie paliwa (Na luzie/PRK) Tężenie paliwa (Na luzie/PRK)

Ważny jest także filtr paliwa. Właściciele aut z silnikiem diesla często o nim zapominają. Produceni zalecają jego wymianę co 40 - 60 tys. km. W naszych warunkach kierowcy powinni to robić raczej częściej, niż rzadziej – przynajmniej raz na rok (najlepiej przed nadejściem mrozów).

Niektóre filtry cząstek stałych mają odstojniki na wodę i korki spustowe. Przed zimą zaleca się spuścić całą wodę – w innym wypadku przy pojawieniu się większego mrozu niemal na pewno woda zamarznie. Uniemożliwi to przepływ paliwa przez filtr i tym samym unieruchomi silnik. Wodę można spuścić samodzielnie albo udać się do warsztatu.

Posłuchaj
00:41 Filtr paliwa w Dieslu (Na luzie/PRK) Filtr paliwa w Dieslu (Na luzie/PRK)

Problemy może również sprawić zły kąt wtrysku paliwa. Przy temperaturach dodatnich nie ma on większego znaczenia – może co najwyżej zwiększyć spalanie. Natomiast w przypadku dużego mrozu nieprawidłowość może unieruchomić silnik. Ważnym elementem silników diesla są też świece żarowe. Warto kontrolować ich stan, aby stwierdzić, czy działają dobrze. Najlepiej, żeby zrobił to mechanik.


Jeżeli jesteś posiadaczem Diesel’a, możesz zawczasu zapobiec poniedziałkowemu, porannemu zaskoczeniu („Dlaczego on znowu nie pali!?”). Stosując się do tych rad, na pewno bezawaryjnie przejeździsz całą zimę!



Autor: Patryk Michalski
Gość: Paweł Tomaszek – ekspert motoryzacyjny

CZYTAJ TAKŻE: