Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 26.01.2022

Odśnieżanie "Dużego" - prawo swoje, a rzeczywistość swoje.

Dziś podejmujemy niesamowicie trudny temat - to odśnieżanie naczep i zdejmowanie z nich lodu. Co ma zrobić kierowca, który musi ruszać w trasę, ale nie jest w stanie oczyścić swojego pojazdu? Czy Polska posiada do tego odpowiednią infrastrukturę?

Na początek jednak mała powtórka z przepisów ruchu drogowego. Serwuje nam ją komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji:

Posłuchaj
00:29 Co o lodzie na naczepie mówi Prawo o ruchu drogowym? (Na Luzie/PRK) Co o lodzie na naczepie mówi Prawo o ruchu drogowym? (Na Luzie/PRK)

Przepisy jedno, rzeczywistość drugie. Policja jednak jest bezwzględna i nieugięta – nie przyjmuje żadnych tłumaczeń.

Posłuchaj
01:11 Realne zagrożenie dla życia i zdrowia (Na Luzie/PRK) Realne zagrożenie dla życia i zdrowia (Na Luzie/PRK)

Policja nie jest jedyną formacją, która kontroluje kierowców. Zajmują się tym także „Krokodylki”, czyli Inspekcja Transportu Drogowego. O karach za lód na naczepie opowiada Monika Niżniak, rzecznik inspektoratu:

Posłuchaj
01:03 Kary za oblodzoną i zaśnieżoną naczepę (Na Luzie/PRK) Kary za oblodzoną i zaśnieżoną naczepę (Na Luzie/PRK)

-


Co zrobić, jeśli na maskę, szybę lub dach spadnie lód z ciężarówki jadącej przed nami? O tym, co nam pomoże skutecznie ubiegać się o odszkodowanie, opowie Artur Jabłoński, ekspert ubezpieczeniowy:

Posłuchaj
00:54 Czy "oświadczenie" wystarczy? (Na Luzie/PRK) Czy "oświadczenie" wystarczy? (Na Luzie/PRK)

00:38 UFG nie jest gwarantem odszkodowania! (Na Luzie/PRK) UFG nie jest gwarantem odszkodowania! (Na Luzie/PRK)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że niesłusznie jest obarczana zarzutami za brak infrastruktury do odśnieżania ciężarówek. Dlaczego? To nie GDDKiA jest bowiem w tej sprawie jednostką decyzyjną, a to za sprawą braku przepisów. Zwraca na to uwagę Krzysztof Nalewajko z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

Posłuchaj
00:23 Brak przepisów - brak rozwiązań (Na Luzie/PRK) Brak przepisów - brak rozwiązań (Na Luzie/PRK)

Mimo braku przepisów, które nakładałyby na Generalną Dyrekcję obowiązek budowy ramp, zarządca chce wyciągnąć pomocną dłoń kierowcom zawodowym i dobrowolnie postawić nowe rampy w budowanych oraz istniejących już MOP-ach.

Posłuchaj
00:41 Rampa będzie obligatoryjna (Na Luzie/PRK) Rampa będzie obligatoryjna (Na Luzie/PRK)

GDDKiA wprowadziła istotną, z punktu widzenia bezpieczeństwa podróży, zmianę w przepisach - zarządca będzie mógł w wymusić na dzierżawcy postawienie rampy, gdy okaże się, że jest na nią zapotrzebowanie.

Posłuchaj
00:49 Obligatoryjne postawienie ramp przez dzierżawcę (Na Luzie/PRK) Obligatoryjne postawienie ramp przez dzierżawcę (Na Luzie/PRK)

-


Jakby nie patrzeć, sytuacja wygląda nieco ponuro – zwłaszcza że dróg, na których takie rampy by się przydały, jest w Polsce blisko 400 tys. kilometrów. Nie sposób przygotować każdej drogi, parkingu i MOP-a. Warto jednak próbować!

Warto jednak podkreślić jeszcze skalę omawianego przez nas problemu - nie dotyczy on tylko i wyłącznie dróg zarządzanych przez GDDKiA.

– Stanowią one tylko niewielki procent wszystkich dróg w Polce - podkreśla Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA.

Posłuchaj
00:30 Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo! (Na Luzie/PRK) Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo! (Na Luzie/PRK)

Czy przy braku możliwości ściągnięcia lodu z paki, kierowca może odmówić wykonania kursu? O tym Bogusława Zimmer, wiceprezes Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera:

Posłuchaj
00:54 Kierowca musi być odpowiedzialny! (Na Luzie/PRK) Kierowca musi być odpowiedzialny! (Na Luzie/PRK)

O tym, w jaki sposób można rozwiązać ten problem, opowiadają Konrad Koza, właściciel firmy Trans Bus oraz Maciej Wroński ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska:

Posłuchaj
00:53 Automat do czyszczenia (Na Luzie/PRK) Automat do czyszczenia (Na Luzie/PRK)

01:02 Minister Infrastruktury może pomóc! (Na Luzie/PRK) Minister Infrastruktury może pomóc! (Na Luzie/PRK)

Na razie wyjścia jednak nie ma. Sytuacja pozostanie patowa to momentu zmian przepisów. Być może podczas dyskusji i za sprawą jednolitego, wspólnego stanowiska, uda się wypracować porozumienie, które przyspieszy nowelizację prawa.

– W całej tej dyskusji trzeba zrozumieć, a przynajmniej starać się zrozumieć, każdą ze stron – mówi Konrad Koza, właściciel firmy transportowej.

Posłuchaj
00:24 Trzeba szukać porozumienia (Na Luzie/PRK) Trzeba szukać porozumienia (Na Luzie/PRK)

 


J. Wiewiór/bp


CZYTAJ TAKŻE: