Każdy pojazd poruszający się po drogach publicznych musi być dopuszczony do ruchu, a jedynym dokumentem, który to potwierdza jest dowód rejestracyjny.
Aby samochód został dopuszczony do ruchu musi:
- spełniać prawnie określone warunki techniczne,
- być zarejestrowany,
- posiadać zalegalizowane tablice rejestracyjne i zalegalizowaną nalepkę kontrolną.
Dowodem na spełnianie pierwszego z wymienianych punktów jest pieczątka, potwierdzająca pozytywne przejście tzw. przeglądu. Jej brak niesie ze sobą szereg konsekwencji i stanowi wykroczenie przeciwko przepisom ruchu drogowego, które zagrożone jest mandatem w wysokości nawet 3 tys. złotych!
01:10 Mandat za brak badań technicznych (Na Luzie/PRK) Mandat za brak badań technicznych (Na Luzie/PRK)
01:39 Brak badań i wątpliwości dot. stanu technicznego (Na Luzie/PRK) Brak badań i wątpliwości dot. stanu technicznego (Na Luzie/PRK)
-
Mandat to nie wszystko! W przypadku kolizji, brak ważnego „przeglądu” może skutkować dużymi problemami z wypłatą ubezpieczenia, a tym samym narazić nas na gigantyczne koszty.
00:50 Brak przeglądu a kolizja drogowa (Na Luzie/PRK) Brak przeglądu a kolizja drogowa (Na Luzie/PRK)
Jaką ważność ma badanie techniczne?
Nowy, zakupiony w salonie pojazd powinien być poddany ocenie technicznej nie później, niż trzy lata od zarejestrowania. Po pierwszym badaniu kolejna wizyta przewidziana jest za dwa lata. Po tym czasie mamy obowiązek corocznego testowania stanu auta.
01:08 Nowy samochód bez corocznych badań (Na Luzie/PRK) Nowy samochód bez corocznych badań (Na Luzie/PRK)
Zadbany i regularnie monitorowany samochód nie powinien mieć problemu z pozytywnym przejściem badania technicznego. Przed udaniem się na przegląd warto jednak skontrolować jego stan. We własnym zakresie możemy sprawdzić wszystko to, co „rzuca się w oczy” jak np. światła, klakson, stan ogumienia, ewentualne wycieki lub pęknięcia.
01:22 Co możemy skontrolować samodzielnie? (Na Luzie/PRK) Co możemy skontrolować samodzielnie? (Na Luzie/PRK)
-
Zapewne wielu z nas w dzieciństwie pomagało swojemu ojcu lub dziadkowi w naprawie Syrenki czy Dużego Fiata – kiedyś samodzielne majstrowanie we wnętrzu auta było na porządku dziennym. Obecnie wiele takich napraw samochodowych jest jednak niezgodnych z prawem. Decydując się na ingerencje w pojazd trzeba zatem zastanowić się dwa razy.
01:13 Nielegalne naprawy (Na Luzie/PRK) Nielegalne naprawy (Na Luzie/PRK)
01:12 Czego nie możemy naprawić na własną rękę? (Na Luzie/PRK) Czego nie możemy naprawić na własną rękę? (Na Luzie/PRK)
Liczne usterki wymagają odpowiedniego sprzętu i doświadczenia - wielokrotnie wizyta w warsztacie okazuje się więc koniecznością. Szybkie działanie pozwoli zaoszczędzić nie tylko nerwy, ale i pieniądze. Ponadto przyczynimy się do ochrony środowiska.
00:50 Potrzebna specjalistyczna wiedza i sprzęt! (Na Luzie/PRK) Potrzebna specjalistyczna wiedza i sprzęt! (Na Luzie/PRK)
Wiele stacji kontroli pojazdów posiada obecnie funkcję „przypominajek”, dzięki którym kierowca może łatwo zwrócić uwagę na zbliżający się termin ważności badania. Warto z nich korzystać, aby w porę umówić się na następny „przegląd”.
Naczelnym celem badań technicznych jest bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu! Jeszcze dziś zerknij do dowodu rejestracyjnego i upewnij się, że nie przegapiłeś terminu!
bp
CZYTAJ TAKŻE: