Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera, Andrzeja Łabęckiego, zarówno kierowcy, jak i ich szefowie, powinni z uwagi na obecną sytuację unikać kursów na wschód. Często to jednak to umowy poniekąd nakazują kierowcom i ich szefom organizowanie wyjazdów na załadunki. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera, Andrzeja Łabęckiego - to życie i zdrowie kierowców są najważniejsze - a nie potencjalny zarobek:
00:27 Bezpieczeństwo najważniejsze! (Wysokie Obroty/PRK) Bezpieczeństwo najważniejsze! (Wysokie Obroty/PRK)
00:40 Pieniądze nie są najważniejsze (Wysokie Obroty/PRK) Pieniądze nie są najważniejsze (Wysokie Obroty/PRK)
Co jednak ma zrobić pracownik w sytuacji, gdy szef nakazuje mu wyruszenie w trasę? Kierowca zawsze ma prawo odmówić wykonania polecenia - w szczególności gdy chodzi o wyjazd w miejsce, gdzie jego zdrowie może być zagrożone:
00:19 Odmawiam! (Wysokie Obroty/PRK) Odmawiam! (Wysokie Obroty/PRK)
Prezes Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera, Andrzej Łabęcki, był w przeszłości kierowcą zawodowym i miał okazję być w trasie w miejscach, w których toczyła się wojna. Jakie są jego doświadczenia?
00:46 Doświadczenia z trasy na terenach objętych działaniami wojennymi (Wysokie Obroty/PRK) Doświadczenia z trasy na terenach objętych działaniami wojennymi (Wysokie Obroty/PRK)
- Aktualnie nie mamy informacji o zakłóceniach w wymianie handlowej - zarówno z Ukrainą jak i Rosją - mówi Anna Brzezińska - Rybicka, rzecznik prasowy Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce:
01:04 Nie ma sygnałów o zakłóceniach (Wysokie Obroty/PRK) Nie ma sygnałów o zakłóceniach (Wysokie Obroty/PRK)
Kierowcy, którzy w tej chwili znajdują się na Ukrainie, lub w trasę na jej terytorium dopiero się wybierają powinni dostosować się do zaleceń Ministerstwa Spraw Zagranicznych - m.in. zainstalować defykowaną aplikację na telefon.
00:53 Zalecenia MSZ (Wysokie Obroty/PRK) Zalecenia MSZ (Wysokie Obroty/PRK)
01:04 System Odyseusz (Wysokie Obroty/PRK) System Odyseusz (Wysokie Obroty/PRK)
Nie trzeba być ekspertem, by móc założyć, że straty polskich przewoźników w związku z sytuacją będą ogromne. Weźmy pod uwagę fakt, że obywatele Ukrainy pracujący za kierownicą samochodów stanowią w naszym kraju 1/3 wszystkich kierowców zawodowych! Profesor Miroslaw Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego podkreśla, że sytuacja geopolityczna za naszą wschodnią granicą jest niezwykle złożona i trudna do przewidzenia. Ten najczarniejszy scenariusz konfliktu może mieć dwojaki charakter. Kierowcy mogą wrócić do swojego kraju w ramach mobilizacji, lub też odwrotnie - ich liczba może zdecydowanie wzrosnąć.
01:06 Obywatele Ukrainy w Polsce (Wysokie Obroty/PRK) Obywatele Ukrainy w Polsce (Wysokie Obroty/PRK)
00:54 Ryzyko jest oczywiste! (Wysokie Obroty/PRK) Ryzyko jest oczywiste! (Wysokie Obroty/PRK)
00:56 Obniżenie eksportu = obniżenie zatrudnienia? (Wysokie Obroty/PRK) Obniżenie eksportu = obniżenie zatrudnienia? (Wysokie Obroty/PRK)
Najświeższe informacje dot. sytuacji na Ukrainie na antenie Polskiego Radia Kierowców!
CZYTAJ TAKŻE: