Co jakiś czas słyszy się o przypadkach, kiedy kierowca wpadł do jeziora, rzeki albo spadł ze skarpy, gdyż bezrefleksyjnie zaufał nawigacji.
Zaufanie do technologii
Czy asystentom jazdy, czujnikom martwego pola, czujnikom utrzymywania pasu ruchu itd. można tak naprawdę ufać? Elektronika bywa zawodna. Niejeden z nas o tym się przekonał. Można wysnuć wniosek, że im więcej elektroniki, tym więcej potencjalnych awarii i zagrożeń. Jedna niesprawna (bądź zużyta) rzecz sprawia, że może zawieść inna.
01:01 Elektronika – wsparcie czy zagrożenie? (Wysokie Obroty/PRK) Elektronika – wsparcie czy zagrożenie? (Wysokie Obroty/PRK)
Korzystanie z technologii
Z nowinek technologicznych musimy umieć korzystać. Producenci dostarczają nam coraz grubsze instrukcje obsługi samochodów, ale czy dbają o to, żeby obsługa tych urządzeń była jak najbardziej intuicyjna?
01:07 Umiejętność korzystania z technologii (Wysokie Obroty/PRK) Umiejętność korzystania z technologii (Wysokie Obroty/PRK)
Udogodnienia nie są niezbędne. To wyposażenie fakultatywne, które może (ale wcale nie musi) być przydatne. Które z nich są najpotrzebniejsze?
01:15 Najpotrzebniejsze udogodnienia (Wysokie Obroty/PRK) Najpotrzebniejsze udogodnienia (Wysokie Obroty/PRK)
Cyfryzacja motoryzacji
Wielu producentów samochodów modernizuje nowe modele samochodów instalując w nich wielkie wyświetlacze, wyposażając w możliwości personalizacji, dodając różnego rodzaju kolorowe oświetlenie (tzw. ambientowe wnętrza) i ekrany "head up" wyświetlające informacje na szybie.
Wyświetlacze podają zbyt dużo niepotrzebnych informacji, których nasz mózg w czasie jazdy i tak nie przyswaja. Te „bajery” są jedynie elementem marketingu i chęci pozyskania nowych klientów.
00:56 Ilość (nie)potrzebnych informacji (Wysokie Obroty/PRK) Ilość (nie)potrzebnych informacji (Wysokie Obroty/PRK)
Samochód autonomiczny?
Jedną ciekawszych nowości w samochodach są systemy jazdy częściowo autonomicznej. Najczęściej opierają się na połączeniu kilku systemów: tempomatu adaptacyjnego, systemu utrzymującego pas ruchu i czujników zbliżeniowych. Współczesne samochody potrafią jechać praktycznie samodzielnie - jest to wygodne szczególnie na autostradach. Auto utrzymuje zadaną prędkość, trzyma się pasa ruchu, zwalnia w momencie zbliżania się do przeszkody, a potem samodzielnie przyspiesza.
00:59 Samochód jedzie sam! (Wysokie Obroty/PRK) Samochód jedzie sam! (Wysokie Obroty/PRK)
Czy jesteśmy gotowi na cyfryzację motoryzacji? W opinii wielu - jeszcze nie. Aktualnie proponowane usprawnienia są fakultatywnymi wspomagaczami jazdy. Możemy obejść się bez nich. Dodatkowo ich instalacja w samochodzie jest związana z potencjalnie większą szansą awarii. Ćwiczmy parkowanie, przestrzegajmy przepisów i zachowujmy czujność na drodze. Wtedy żadni technologiczni asystenci nie będą nam potrzebni.
Autor: R. Kilen
Gość: Grzegorz Baran – kierowca i pilot rajdowy