Przed przyszłością nie uciekniemy. Rozwój motoryzacji podąża dziś w stronę samochodów zeroemisyjnych. Dodatkowo niezależnie od źródła napędu (prąd, czy ogniwa wodorowe), z pewnością zmierzamy w kierunku pojazdów autonomicznych. W Paryżu testowane są już takie autobusy - na razie poruszają się po ściśle określonych trasach. Mimo tego, że niedoskonałe - są i jeżdżą.
Autonomiczność można podzielić najogólniej na 5 stopni, gdzie pierwszy to samochód prowadzony przez człowieka, a piąty to pojazd sterowany całkowicie przez sztuczną inteligencję. Obecnie producenci są bliscy skonstruowania auta poziomu 4, którym kieruje sztuczna inteligencja, lecz w sytuacjach zagrożenia stery przejmuje człowiek.
Instytut Transportu Samochodowego pragnie popularyzować techniki automatycznej jazdy w Polsce. Powołał w tym celu Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych.
Pojazd autonomiczny działa na zasadzie zespołu czujników rejestrujących rzeczywistość dookoła. Te sprzęgnięte są z systemem nawigacji, dzięki czemu samochód wie dokąd i jak ma jechać.
00:27 autonomia 4.mp3 Autonomiczne pojazdy pod nadzorem człowieka? (Wysokie Obroty/PRK)
-
Dr Igor Protasowicki z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie właśnie w tym segmencie widzi przyszłość motoryzacji. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji oraz sieci neuronowych, które będą mogły coraz szybciej podejmować decyzje, autonomiczność w pojazdach będzie się rozwijać.
00:33 Autonomia jest przyszłością! (Wysokie Obroty/PRK) Autonomia jest przyszłością! (Wysokie Obroty/PRK)
00:44 Piotr Lewandowski z Wyższej Szkoły Bankowej o rozwoju autonomicznych podzespołów (Wysokie Obroty/PRK) Piotr Lewandowski z Wyższej Szkoły Bankowej o rozwoju autonomicznych podzespołów (Wysokie Obroty/PRK)
-
Wciąż kluczowe pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na drodze. Czy sztuczna inteligencja będzie mądrzejsza od ludzkiej i wyeliminuje popełniane przez człowieka błędy?
00:34 autonomia 2.mp3 Samochody autonomiczne będą całkowicie przewidywalne (Wysokie Obroty/PRK)
Nasz ekspert twierdzi, że samochody autonomiczne będą w pełni przewidywalne, co znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa drogowego.
Profesor Piotr Lewandowski z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie dodaje, że aby takie auta stały się w Polsce powszechne, trzeba najpierw dostosować do nich infrastrukturę. Aktualnie w tym temacie jesteśmy nieco „w tyle” porównując się z innymi krajami.
00:40 Inwestycja w innowacje (Wysokie Obroty/PRK) Inwestycja w innowacje (Wysokie Obroty/PRK)
Kiedy autonomia na drodze w pełni pojawi się na naszych drogach? Czy możliwe jest wskazanie jednego, konkretnego terminu?
00:55 Autonomia na polskich drogach (Wysokie Obroty/PRK) Autonomia na polskich drogach (Wysokie Obroty/PRK)
Niezależenie od daty pewne jest jedno – nieuchronnie zmierzamy do punktu, w którym pojęcie „kierowcy” może zostać wymazane ze słowników. Póki to jeszcze możliwe, cieszmy się z każdej chwili za kółkiem i czerpmy z drogowej swobody ile się tylko da! (PS. W granicach przepisów i zdrowego rozsądku!).
R. Kilen
CZYTAJ TAKŻE: