Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 20.01.2022

Eko-oszczędność

Nawet pomimo ostatnich obniżek, paliwo nie należy do tanich. Ceny mogą rosnąć na rynkach światowych i jesteśmy częściowo od tego uzależnieni. Co więc począć? Przyjrzeć się naszej technice jazdy!

Rząd zapowiada, że dzięki obniżeniu stawki podatku VAT będzie jeszcze taniej, ale za olej napędowy czy benzynę wciąż będziemy musieli słono zapłacić. Rozwiązanie na poprawę kondycji naszego portfela jest jedno - ecodriving.

Ten popularny jest w szczególności w Europie Zachodniej i Skandynawii. To metoda na bycie bardziej „eko”, która jednocześnie generuje realne oszczędności w naszym portfelu.

Posłuchaj
00:57 Popularność eko-drivingu (Wysokie Obroty/PRK) Popularność eko-drivingu (Wysokie Obroty/PRK)

Jak powiedział nam Irek Dancewicz, instruktor techniki jazdy z SJS Driving Academy, najbardziej eko będziemy wtedy, gdy….ograniczymy wsiadanie za kierownicę. Nie każdy może jednak pozwolić sobie na spacer. Patrząc na to, jak bardzo zakorkowane są duże miasta, komunikacja miejska wcale nie jest złym rozwiązaniem.

Posłuchaj
00:39 Jazda defensywna a eko-driving (Wysokie Obroty/PRK) Jazda defensywna a eko-driving (Wysokie Obroty/PRK)

Dla prawdziwego eko-drivingu kluczowe jest właściwe przygotowanie się do trasy. Rozpoczyna się ono jeszcze przed odpaleniem silnika .

Oprócz tego, że odpowiednie napompowanie opon decyduje o naszym bezpieczeństwie, ma też bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.

Posłuchaj
01:03 Troska o opony = troska o portfel (Wysokie Obroty/PRK) Troska o opony = troska o portfel (Wysokie Obroty/PRK)

Sprawne opony i podzespoły to dopiero początek długiej listy, która pomoże nam mniej wydawać na paliwo. Nasz ekspert dodaje do niej także obciążenie samochodu - często przewozimy rzeczy, które nie są nam na co dzień potrzebne. Sprawdźmy co mamy w bagażniku. Zdemontujmy bagażnik dachowy, jeśli go nie używamy. Podobnie jak większa masa samochodu, tak zakłócony obieg powietrza zwiększa spalanie.


Do trasy można się odpowiednio przygotować, lecz koniec końców wszystko sprowadza się do tego, w jaki sposób prowadzimy samochód. Technika i styl jazdy są kluczowe, jeśli chodzi o redukcje spalanego paliwa.

Posłuchaj
00:48 eco 3.mp3 Waga i opór powietrza robi różnicę! (Wysokie Obroty/PRK)

Mniejszemu spalaniu sprzyja przede wszystkim odpowiednie operowanie skrzynią biegów, a także obciążanie silnika tuż po jego wcześniejszym odpaleniu. Nie ma potrzeby grzania auta na postoju – samochód złapie odpowiednią temperaturę szybciej, jeżeli od razu ruszymy w trasę.

Zmieniajmy biegi dość szybko, tzn. gdy pojazd osiąga ok. 2 tysiące obrotów. Współczesne silniki są na tyle elastyczne, że powinny to znieść nie dławiąc się.

Posłuchaj
01:02 Grzanie i obciążenie silnika (Wysokie Obroty/PRK) Grzanie i obciążenie silnika (Wysokie Obroty/PRK)

Instruktorzy nauki i techniki jazdy zwracają uwagę na to, że mniejszemu spalaniu sprzyja sprawne przyspieszanie. Być może niektórzy kierowcy łapią się teraz za głowę myśląc, że wysokie obroty są sprzeczne z ecodrivingiem. Tak jednak nie jest.

Starajmy się uzyskać jak najszybciej prędkość, z jaką chcemy się poruszać. Najwięcej paliwa zużywamy bowiem przy ruszaniu i rozpędzaniu. Dynamiczne przyspieszanie przy wciśnięciu pedału gazu do 70 procent jest najbardziej efektywne.

Posłuchaj
01:03 Ruszanie jest najdroższe (Wysokie Obroty/PRK) Ruszanie jest najdroższe (Wysokie Obroty/PRK)

-


Kolejna istotna rzecz to duże spalanie podczas hamowania. Mówiąc o ecodrivingu, chcemy znaleźć sposoby, by w każdej sytuacji zmniejszyć zużycie paliwa, co tyczy się również wytracania prędkości. Hamowanie ekologiczne to hamowanie silnikiem. Przewidywanie jest podstawową zasadą eko-jazdy. Jeśli widzimy, że na skrzyżowaniu zaskoczyło właśnie czerwone światło, nie ma sensu przyspieszać, aby zaraz hamować. Wytracajmy prędkość stopniowo i przewidywalnie.

Posłuchaj
01:01 Przewiduj! (Wysokie Obroty/PRK) Przewiduj! (Wysokie Obroty/PRK)

Na koniec radykalny sposób, który pozwoli urwać dziesiąte części na litrze spalonego paliwa – wyłączenie klimatyzacji, podgrzewania foteli i kierownicy oraz radia. Zdaniem Irka Dancewicza, instruktora techniki jazdy z SJS Driving Academy, to rzeczywiście pomoże w zmniejszeniu spalania. Nie powinniśmy zapominać jednak o komforcie, który bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo.

Używajmy także rozsądnie podgrzewania tylnej szyby i podgrzewanych lusterek.

Posłuchaj
00:51 Komfort czy oszczędność? (Wysokie Obroty/PRK) Komfort czy oszczędność? (Wysokie Obroty/PRK)

Ekologiczna jazda jest podwójnie opłacalna. Zapobiega niepotrzebnemu wyrzucaniu pieniędzy w błoto, a także pozwala oczyścić nieco swoje sumienia, jeżeli chodzi o nasz negatywny wpływ na środowisko.

Dlaczego więc się do niej nie stosować?


R. Kilen


CZYTAJ TAKŻE: