Jedynka
Izabela Kostyszyn
23.05.2011
Freelancera zatrudnię od zaraz
Firmy polubiły współpracę z wolnymi strzelcami , choć nie zawsze do końca im ufają . Z szacunków firm rekrutacyjnych wynika, że nawet co piąty aktywny zawodowo Polak jest dziś niezależnym pracownikiem.
Od dodatkowych umów zleceń też są pobierane składki.Glow Images/East News
Najczęściej wolnymi strzelcami są szkoleniowcy, tłumacze, architekci, dziennikarze, informatycy, handlowcy. Coraz częściej freelancerami zostają także menedżerowie. Firmy zazwyczaj zatrudniają takie osoby do przeprowdzenia restrukturyzacji w firmach - tłumaczy Grażyna Raszkowska z "Rzeczpospolitej".
Zatrudnienie wolnego strzelca jest opłacalne dla firmy opłacalne ze względu na niższe koszty pracy. Jednak pracodawcy doceniając zalety współpracy z wolnymi strzelcami widzą także wiele wad. Do najważniejszych należą: nieterminowe wykonywanie zleceń i brak stałej kontroli nad jakością wykonywanych prac. „Wolnego strzelca” nie da się postraszyć zwolnieniem z pracy, można mu co najwyżej nie zlecić następnego zadania.
Przedsiębiorcy, ale także firmy pośredniczące pomiędzy freelancerami, a ostatecznymi odbiorcami usług mają też obawy, co do lojalności freelancerów. Niektórzy , po jakimś czasie podkupują klientów. Konkurują głownie ceną. Dlatego wiele firm szkoleniowych, językowych, reklamowych czy konsultingowych, w obawie przed nieuczciwymi praktykami freelncerów narzuca im rygorystyczne zasady współdziałania.
Według Europejskiego Badania Przedsiębiorstw tylko 21 proc. firm decyduje się na współpracę z pracownikami niezależnymi. Do najważniejszych odbiorców usług freelancerów należy branża reklamowa, która szacuje, że w Polsce co piąte - ósme zlecenie wykonują freelancerzy. Rocznie średnie obroty dobrego specjalisty mogą sięgać ok. 150 - 200 tys. zł.
Freelancer z doświadczeniem może liczyć przeciętnie na 8 -10 tys. zł brutto miesięcznie, jednak zarobki wielu z nich są zdecydowanie wyższe. A , że "wolnych strzelców przybywa " w Polsce na popularności zyskuje też tzw. coworking polegający na tym, że specjaliści różnych zawodów pracujący do tej pory w domach, przenoszą swą aktywność zawodową do wspólnego biura. Mogą tam pracować oddzielnie, ale często nawiązują ze sobą relacje biznesowe. - Wspólne biuro to okazja do wymiany doświadczeń zawodowych i szansa na współpracę. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które samodzielnie pozyskują zlecenia biznesowe .
Moda na coworking jest stosunkowo nowa - ponad 60 proc. respondentów korzysta z biura coworkingowego od niespełna roku. Z badań polskich coworkerów przeprowadzonych przez inFakt.pl we współpracy z 10 centrami coworkingowymi w Polsce oraz agencją badawczą 4P research mix wynika, że aż 71 proc. pytanych jako główny powód skorzystania z biura coworkingowego wymienia chęć oddzielenia pracy od życia prywatnego. Najczęściej wymienianą zaletą biura jest możliwość wymiany doświadczeń zawodowych z innymi użytkownikami, twórcza atmosfera pracy oraz nawiązywanie nowych kontaktów.