Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Urszula Tokarska 28.06.2013

Mała wiedza Polaków o ich prawach jako pasażerów

Tegoroczny sezon urlopowy jest pierwszym, w którym obowiązują jednakowe prawa dla pasażerów wszystkich środków transportu.
Mała wiedza Polaków o ich prawach jako pasażerówPAP/Maciej Kulczyński
Posłuchaj
  • Mała wiedza Polaków o ich prawach jako pasażerów


Na lotniskach w Warszawie i Krakowie Europejskie Centrum Konsumenckie będzie 28 czerwca informować pasażerów o ich prawach. Akcja wpisuje się w nową kampanię informacyjną Komisji Europejskiej pod hasłem „Prawa pasażerów w zasięgu ręki”. Jak wynika z badań UOKiK, wybierając się na zorganizowane wczasy najczęściej obawiamy się upadłości biura podróży.

Zadeklarowała to ponad 1/3 konsumentów – mówi Żaneta Rosiak z Instytutu Badawczego IPC. Mimo obaw, deklarowanych przez respondentów, ponad połowa z nich nie czyta umów oraz nie sprawdza, czy wszystkie warunki są zgodne z prawem. Robi to ponad 46% badanych, w tym więcej kobiet. Nieco ponad 3% badanych czyta umowy tylko przy zakupie wycieczek zagranicznych.

Tylko co czwarty konsument wie, że prawo do reklamacji nieudanego wyjazdu dotyczy także ofert last i first minute, zaledwie co dziesiąty orientuje się ile ma czasu na zgłoszenie zastrzeżeń organizatorowi. Aż 61% badanych nie wiedziało jaki jest okres na złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Tylko 9,7% respondentów wskazało poprawnie, na okres 30 dni od dnia zakończenia wycieczki.

Przygotowała Sylwia Zadrożna


Więcej na ten temat na antenie Jedynki w audycji ekonomicznej o godzinie 16.25.

Projekt powstaje we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej:

''