X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Informacyjna Agencja Radiowa

Jak zmieniła się Ukraina w czasie przygotowań do Euro 2012

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2012 15:44
W ciągu 5 lat przygotowań do Euro 2012 na Ukrainie wiele się zmieniło,ale niestety jedynie w infrastrukturze. Powstały nowe stadiony, terminale lotnisk, w metrze pojawiły się napisy po angielsku.

Wszystko było jednak robione według starych schematów: stosowano przetarg z jednym uczestnikiem uzasadniając to presją czasu. Stąd zawyżone koszty przygotowań do Euro 2012. W tym wpisie chcę się jednak skupić na tym, co dobre i z czego skorzystają nie tylko goście Mistrzostw.

Zacznijmy zatem od stadionów. Oto stadion Olimpijski w Kijowie jeszcze przed rozpoczęciem modernizacji:

/

Przez dłuższy czas toczyła się dyskusja, czy burzyć ten stadion, czy też budować nowy. W końcu zwyciężyło pierwsze rozwiązanie. Pod koniec zeszłego roku otwarto nową arenę.

/

Nie lepiej przed modernizacją wyglądał stadion w Charkowie. Pierwsza arena została tam otwarta jeszcze w 1926 roku. Początkowo stadion nosił nazwę Traktor, potem Dzerżynec, a od 1967 r. obecną – Metalist. Obiekt był kilkakrotnie modernizowany. Decyzję o ostatnim generalnym remoncie podjęto jeszcze przed tym, jak Polsce i Ukrainie przyznano Euro 2012. Do prac przystąpiono w 2007 roku.

/

/

W grudniu 2009 roku otwarto nową arenę

/

We Lwowie i Doniecku areny zbudowano od zera. W tym pierwszym mieście także rozważano modernizację starego stadionu Ukraina. W końcu jednak przeważyła idea budowy nowego obiektu. Jest położony daleko od centrum i przyszłość tego stadionu po Euro 2012 rysuje się raczej w ciemnych barwach.

/

Inna sytuacja jest w Doniecku. Tam stadion jest niemal w centrum miasta i stał się jego naturalnym elementem. Właściciel klubu Szachtar i oczywiście Donbass Areny, Rinat Achmetow, zbudował park. Wszyscy chętnie przychodzą tam odpocząć.

Tak wyglądała budowa areny.

/

A tak wygląda stadion obecnie.

/

We wszystkich miastach Euro 2012 starano się wyremontować także centra miast. Pozostańmy przy Doniecku. Tak wyglądał hotel Szachtar, tuż koło stadionu.

/

A tak hotel wyglądał w zeszłym roku, jeszcze przed otwarciem. Inwestorem tutaj jest syn Wiktora Janukowycza, Ołeksandr.

/

Remonty czasem ograniczają się do samych fasad. W pobliżu stadionu Metalist w Charkowie nawet ich nie pomalowano, a tylko zawieszono ogromnymi reklamami klubu.

/

Z kolei w centrum Doniecka ocieplono część budynków. W niektórych przypadkach też tylko fasady.

/

We wszystkich 4 miastach zbudowano nowe terminale lotnisk. Najbardziej radykalne zmiany zaszły we Lwowie i Charkowie, gdzie do niedawna pasażerów odprawiano z takich budyneczków.  

/

A teraz goście Lwowa przylatują na nowoczesne lotnisko.

/

W Doniecku z kolei radykalnie przebudowano dworzec kolejowy. Dobudowano do niego całą nową część. Ma ona wyglądać „nowocześnie”, czyli w pojęciu miejscowych architektów musi być dużo szkła. A później ktoś to musi czyścić.

/

Na ukraińskich dworcach zresztą z reguły jest czysto. Zmienił się także transport miejski, kupiono nowe autobusy i trolejbusy. To zdjęcie zostało zrobione przed donieckim dworcem 5 lat temu.

/

Teraz stare trolejbusy jeżdżą tylko po obrzeżach miasta, a nowe do centrum.

/

Zmieniło się też metro. Kolejki podziemne są w dwóch miastach, gdzie będzie Euro 2012: Kijowie i Charkowie. W metrze wreszcie jest łatwiej orientować się obcokrajowcom nie znającym cyrylicy. Na zdjęciu nowe tabliczki w Charkowie. Muszę tutaj wspomnieć, że oczywiście kosztowały one kosmiczne pieniądze.

/

W Kijowie i Lwowie powstały także świetne systemy informacji miejskiej. Tu o przekrętach nie słyszałem.

/

O drogach pisałem na bieżąco. Dodam tylko, że rzeczywiście od granicy z Polską do Kijowa dojedziemy naprawdę dobrymi trasami. Dalej na wschód lepiej samochodem się nie zapuszczać. Chyba, że traktorem.

Piotr Pogorzelski - Polskie Radio, Kijów