Stanisław Moniuszko - 140. rocznica śmierci
- Otto Nicolai – uwertura do opery Wesołe kumoszki z Windsoru
- Stanisław Moniuszko – muzyka baletowa do opery O. Nicolaia Wesołe kumoszki z Windsoru
- Stanisław Moniuszko – muzyka baletowa z opery Hrabina
- Zygmunt Noskowski – Perły moniuszkowskie, 15 pieśni na orkiestrę
- Halka - uwertura do opery, wersja oryginalna na podstawie rękopisu partytury
- Halka - aria Janusza z I aktu
- Halka - duet Halki i Janusza z I aktu
- Halka - mazur z I aktu, wersja oryginalna na podstawie rękopisu partytury
- Hrabina - pieśń Hrabiny z III aktu
- Halka - recytatyw i aria Halki z II aktu
- Rokiczana - pieśń Rokiczany
- Straszny Dwór - aria Miecznika z II aktu
- Halka - wstęp do III aktu, wersja oryginalna na podstawie rękopisu partytury
- Halka - Tańce góralskie z III aktu, wersja oryginalna na podstawie rękopisu partytury
Anna Lubańska - mezzosopran
Ewa Vesin - sopran
Stanisław Kufluk - baryton
Łukasz Borowicz - dyrygent
Studio Koncertowe Polskiego Radia
Nowy Sezon Koncertowy Polska Orkiestra Radiowa rozpoczyna uczczeniem 140. rocznicy śmierci ojca polskiej opery – Stanisława Moniuszki. Arie i duety z jego oper wykonają wybitni polscy soliści operowi – Ewa Vesin, Anna Lubańska i Stanisław Kufluk. Koncert rozpocznie się uwerturą do opery O.Nicolaia Wesołe kumoszki z Windsoru. Opera ta ma bliski związek z Moniuszką, bo skomponował on muzykę baletową do tej opery. Pisanie dodatkowych scen baletowych do wystawianych oper było powszechnym zwyczajem w tamtych czasach. Ten utwór Moniuszki zostanie wykonany bezpośrednio po uwerturze.
Natomiast znane pieśni Moniuszki, takie jak Znaszli ten kraj, Stary kapral, Kozak były inspiracją dla Zygmunta Noskowskiego do napisania w czerwcu 1903 r. cyklu - Perły Moniuszkowskie - zbiór pieśni na wielką orkiestrę. Utwór ten, składający się z 15 pieśni jest bardzo rzadko wykonywany, a wręcz zapomniany. Ciekawe będzie skonfrontowanie znanych pieśni na głos z fortepianem z wizją Noskowskiego, powstałą 30 lat po śmierci Moniuszki.
W drugiej części koncertu fragmenty instrumentalne z opery Halka będą w pewnym sensie prapremierami ! A to dlatego, że są to absolutnie nowe wersje oparte wyłącznie na materiałach źródłowych – rękopisie partytury i pierwszych drukowanych wydaniach. Autorem tej redakcji jest Tadeusz Płatek – dyrygent, który postanowił pokazać melomanom Moniuszkę w możliwie najbardziej pierwotnej i oryginalnej wersji. To zgodne z tendencją ostatnich lat – przywracanie utworom wersji jak najbardziej zgodnych z intencjami kompozytorów.