„Harfy Papuszy” to poemat symfoniczny skomponowany w 1993 przez Jana Kantego Pawluśkiewicza do wierszy Bronisławy Wajs „Papuszy”. Fascynacja kompozytora wierszami tej cygańskiej poetki dała początek wielkiej formie wokalno-instrumentalnej na głosy, chór i orkiestrę, w której J. K.Pawluśkiewicz obrazuje świat Romów oraz uwydatnia sens poezji Papuszy.
Wojtek Kocołowski – autor leksykonu „Panorama najnowszego kina” napisał:
„(…) Autor jest architektem i muzykiem. Używając nut, zbudował pomnik. Na bardzo wysokim postumencie. Prawdopodobnie zbyt wysokim dla samej Bronisławy Wajs. Ale to przecież pomnik w hołdzie i jako taki wcale nie musi być lustrem rzeczywistości. Inaczej mówiąc – Jan Kanty Pawluśkiewicz przy pomocy muzyki dokonał prywatnego procesu beatyfikacyjnego pewnej skromnej Cyganki, która wędrowała z taborem, uniknęła zagłady, osiadła z przymusu, pisała z serca i kochała świat, choć świat jej nie kochał."
W 2012 powstał film „Papusza” w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, w którym została wykorzystana muzyka z „Harf Papuszy”. Za muzykę do tego filmu J.K.Pawluśkiewicz otrzymał nagrodę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.
W roku 80.urodzin Kompozytora przypominamy utwór w z udziałem znakomitych solistów.
W programie:
- Jan Kanty Pawluśkiewicz - Harfy Papuszy
Wykonawcy:
- Iwona Socha – sopran
- Gabriela Legun – sopran
- Magdalena Idzik – mezzosopran
- Tomasz Rak – baryton
- Chór Uniwersytetu Warszawskiego
(kierownictwo Chóru Irina Bogdanovich)
- Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
- Marcin Nałęcz-Niesiołowski – dyrygent
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
18 grudnia 2022 roku, g. 19.00