Fajerwerki Haendla najlepsze pod batutą Jordiego Savalla

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2015 19:00
Znakomity kompozytor i dyrygent nagrał "Muzykę królewskich ogni sztucznych" Jerzego Fryderyka Haendla razem ze swoją orkiestrą Le Concert des Nations.
Audio
  • Fajerwerki Haendla najlepsze pod batutą Jordiego Savalla (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Muzyka królewskich ogni sztucznych wykonana na Tamizie 15 maja 1749 roku
"Muzyka królewskich ogni sztucznych" wykonana na Tamizie 15 maja 1749 rokuFoto: domena publiczna, wikipedia

"Muzykę królewskich ogni sztucznych" Haendel napisał w 1749 roku, by uczcić podpisanie pokoju w Akwizgranie. Traktat pokojowy został zawarty między Wielką Brytanią a Francją 18 października 1748 roku i kończył tzw. wojnę o sukcesję austriacką. W działaniach wojennych brały udział: Francja, Austria, Prusy, Wlk. Brytania i Hiszpania.

Wykonanie uświetniło wielki pokaz ogni sztucznych w londyńskim Green Parku. Ponoć już w listopadzie zaczęto wznosić ogromną drewnianą konstrukcję, długą na 125 metrów i wysoką na 35, która miała stać się podstawą dla pokazu. W lutym 1749 oficjalnie ogłoszono pokój i poproszono Haendla o napisanie odpowiedniej muzyki.

Skład występującej orkiestry był imponujący: 9 rogów, 9 trąbek, 24 oboje, 12 fagotów i 3 kotły. Haendel dodał później – wbrew królowi – notatkę, że smyczki powinny zdwajać partie obojowe i fagotowe.

Publiczna próba, czyli wykonanie przedpremierowe, powiodło się. Grało ponad 100 muzyków, słuchało blisko 12 tys. osób. "Gentleman’s Magazine" w kwietniu 1749 roku pisał: "Tak wielka frekwencja spowodowała takie przestoje na London Bridge, że przez 3 godziny nie mógł przejechać żaden powóz".

Jury - w składzie: Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska i Adam Suprynowicz - za najlepsze płytowe nagranie "Muzyki królewskich ogni sztucznych" Haendla uznało wykonanie:

Le Concert des Nations, Jordi Savall (Auvidis 1993; Astrée Naïve 1999; Alia Vox 2008)

Ponadto przed Trybunałem próbowały bronić się następujące albumy:

  • The Academy of St Martin-in-the-Fields, Neville Marriner (LP Argo 1971; CD Argo/Decca 1986)
  • The Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood (L’oiseau-Lyre/Decca 1982)
  • The English Concert, Trevor Pinnock (Archiv Produktion/Polydor 1985)
  • Le Concert Spiritual, Hervé Niquet (Glossa 2003)   
  • Zefiro Baroque Orchestra, Alfredo Bernardini (DHM 2009; Arcana/Outhere Music France 2015)

***

Kolejność słuchania:

I runda

Ouverture (Adagio-Allegro-Lentemnet-Allegro)

II runda

La paix (Largo alla Siciliana)

III runda

La réjouissance (Allegro)

Finał

Menuet I, Menuet II

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska i Adam Suprynowicz

Data emisji: 13.06.2015

Godzina emisji: 17.00

mm/kul

Czytaj także

Muzyka dawna w Polsce. Koniec etapu miłośników?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2015 19:00
- Wykonawstwo historyczne stało się przez ostatnie dwadzieścia lat domeną zawodowców. To nie kwestia mody, lecz ważnego historycznego procesu - uważa Lilianna Stawarz z Warszawskiej Opery Kameralnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mantua, muzyczne miasto jednego rodu

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2015 12:30
Ewa Obniska i Magdalena Łoś zapraszają na opowieść o muzykach związanych ze złotymi latami włoskiej Mantui.
rozwiń zwiń