Płytowy Trybunał Dwójki: spór o "Wiosenną" Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2013 19:05
W przededniu XVII Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena słuchaliśmy Beethovena! - Sonaty F-dur op. 24 na fortepian i skrzypce, pisanej w latach 1800-1801, zwanej "Wiosenną”.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki: Ludwig van Beethoven Sonata F-dur op. 24
Obrady Trybunału:Dorota Kozińska, Karol Radziwonowicz, Jacek Hawryluk i Agata Szymczewska
Obrady Trybunału:Dorota Kozińska, Karol Radziwonowicz, Jacek Hawryluk i Agata SzymczewskaFoto: Grzegorz Śledź

Sześć wykonań Sonaty F-dur op. 24 oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Agata Szymczewska i Karol Radziwonowicz. Zdaniem naszych ekspertów najlepiej zabrzmiało nagranie z roku 2008 w wykonaniu Midori Seiler – skrzypce (anonimowy włoski instrument barokowy z połowy XVIII wieku), Josa van Immerseela – fortepian (Christopher Clarke 1988 na podstawie wiedeńskiego instrumentu Antona Waltera z końca XVIII wieku) (nagranie: 2008; CD Zig-Zag Territoires/Outhere Music France 2012).
W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:
Fritz Kreisler – skrzypce, Franz Rupp – fortepian (nagranie: 7.02.1936; CD Naxos 2003)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arthur Grumiaux – skrzypce, Clara Haskil – fortepian (nagranie: 1957; CD “Clara Haskil – Edition” Decca 2010)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anne-Sophie Mutter – skrzypce, Lambert Orkis – fortepian (live, Wiesbaden - sierpień 1998, DG 1998)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Isabelle Faust – skrzypce (Stradivarius 1704 „Śpiąca Królewna”), Alexander Melnikow – fortepian (nagranie: 2008; CD Harmonia Mundi 2009)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leonidas Kavakos – skrzypce (Stradivarius, 1724 „Abergavenny”), Enrico Pace – fortepian (nagranie: kwiecień 2012, Decca 2012)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

Allegro (ekspozycja)

II runda

Adagio molto espressivo (frag.)

III runda

Scherzo. Allegro molto
Finał
Rondo. Allegro ma non troppo
Do wysłuchania nagrania audycji zaprasza Jacek Hawryluk.

Plan najbliższych audycji:
sobota, 30 marca 2013 r., godz. 17.00 – Giovanni Battista Pergolesi Stabat Mater ; sędziowie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś, Anna Radziejewska
sobota, 11 kwietnia 2013 r., godz. 17.00 – Giuseppe Verdi Don Carlos; sędziowie: Dorota Kozińska, Anna Marchwińska, Piotr Kamiński

Zobacz więcej na temat: Jacek Hawryluk MUZYKA