Jury w składzie: Dorota Kozińska, Hanna Turonek (flecistka związana z orkiestrą Sinfonia Varsovia) i Kacper Miklaszewski zawyrokowało, że najlepiej koncert zarejstrowali:
Rachel Brown – flet barokowy, The Brandenburg Consort, dyr. Roy Goodman (CD Hyperion 2001)
Ponadto w audycji słuchaliśmy następujących wersji:
- Eckart Haupt – flet, Orkiestra Kameralna im. CPE Bacha, dyr. Hartmut Haenchen (CD Capriccio 1986/reedycja 2 CD Phoenix Edition 2011)
- Konrad Hünteler – flet (Rudolf Tutz, kopia instrumentu Rottenburgha z ok. 1740), The Amsterdam Baroque Orchestra, dyr. Ton Koopman (2 CD Erato 1989)
- Patrick Gallois – flet, Toronto Camerata, dyr. Kevin Mallon (2 CD Naxos 2002)
- Alexis Kossenko – flet i kierownictwo artystyczne (flet poprzeczny z hebanu i kości słoniowej wykonany przez Jeana-Jacquesa Melzera na podstawie oryginalnego modelu Quantza z ok. 1745 roku), Arte dei Suonatori (CD Alpha 2006)
- Jacques Zoon – flet (E. Bercioux, Paryż ok. 1900), Berlin Barock Solisten, od skrzypiec prowadzi Gottfried von der Goltz (CD DHM/Sony Music 2014)
Carl Philip Emanuel lubił pisać na flet. Wiemy, że w Charlottenburgu kompozytor towarzyszył na klawesynie grającemu na flecie królowi Fryderykowi II. W Berlinie - między rokiem 1741 a 1767, czyli nominacją w Hamburgu - napisał łącznie blisko 300 utworów. Flet pozostawał dla niego na pewno ważnym instrumentem - wtedy powstały sonaty, tria i koncerty z akompaniamentem orkiestry smyczkowej.
Koncert d-moll został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1747, i niewykluczone, że jego powstanie łączyło się z wizytą na dworze pruskim Jana Sebastiana. Notabene monarcha chyba tego koncertu nigdy nie wykonał. Ale w królewskim zeszycie ćwiczeń odnaleziono trudne pasaże z finałowej części oznaczone sylabami: „ti ti di di ti ti ri di”. A może po prostu się go uczył?
Plan słuchania wyglądał następująco:
I runda
Allegro (I część, takty 1-194)
II runda
Un poco Andante (II część, fragment początkowy, takty 1-46)
III runda
Un poco Andante (II część, od taktu 74 do końca z kadencją)
Finał
Allegro do molto (III część)
Audycję prowadził Jacek Hawryluk.
***
Kolejne audycje:
Sobota 22 marca 2014 godz. 17.00
Joaquin Rodrigo Concierto de Aranjuez – audycja z udziałem Doroty Kozińskiej, Kacpra Miklaszewskiego i Łukasza Kuropaczewskiego
Joaquin Rodrigo Concierto de Aranjuez
Sobota 5 kwietnia 2014 godz. 17.00 – 19.00
Ludwig van Beethoven Missa solemnis – audycja z udziałem Doroty Kozińskiej, Kacpra Miklaszewskiego i Jacka Kaspszyka
mc