Płytowy Trybunał Dwójki: wygrywa "Tako rzecze Zaratustra” w wersji sprzed pół wieku

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2014 19:00
W ostatnim przed wakacjami Trybunale słuchaliśmy poematu "Tako rzecze Zaratustra” op. 30 na wielką orkiestrę symfoniczną Ryszarda Straussa.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki: wygrywa "Tako rzecze Zaratustra” w wersji sprzed pół wieku (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
obrady Płytowego Trybunału Dwójki
obrady Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Fryderyk Nietzsche pisał "Tako rzecze Zaratustra” w latach 1883-1885. Był przekonany, że książką tą wpłynie na dalsze losy ludzkości. Wierzył, że napisał manifest nowej wiary. Początkowo dzieło pojawiło się w trzech częściach (wydanych razem w 1886 roku), później dołączono także część czwartą. W komplecie książka ukazała się dopiero w 1892 roku.
Wielu twórców pozostawało pod wrażeniem Nietzschego. Jednym z nich był Ryszard Strauss, który w 1896 roku napisał poemat symfoniczny inspirowany powieścią, Kompozytor nie miał ambicji opracowania całego traktatu, wybrał jedynie najważniejsze, bliskie mu fragmenty. Poemat "Tako rzecze Zaratustra” składa się z 9 części.
Zdaniem jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski najlepszego nagrania poematu symfonicznego Straussa dokonała Chicago Symphony Orchestra:

Chicago Symphony Orchestra, dyr. Fritz Reiner (Chicago 1954; LP RCA 20.08.1954 (mono); LP RCA 24.06.1960 (stereo), 63 CD RCA/Sony 2013 “Fritz Reiner – Chicago Symphony Orchestra, The Complete RCA Album Collection”)

***
W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:
Wiener Philharmoniker, dyr. Richard Strauss (Wiedeń 13.06.1944; 3 CD Preiser Records 1994 “Richard Strauss dirigiert Eigene Tondichtungen II”)
***
Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (Berlin 1973; LP DG 1974/2 CD 2003 DG “Karajan Richard Strauss”)
***
Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan (Berlin 1983, LP DG 1984/CD “Karajan Gold”)
***
Berliner Philharmoniker, dyr. Gustavo Dudamel (live, Filharmonia Berlińska 2012, CD Deutsche Grammophon 2013
***
City of Birmingham Symphony Orchestra, dyr. Andris Nelsons (Birmingham 2012, CD Orfeo 2014)

***
Plan słuchania wyglądał następująco:
Runda I
Część 1 "Wschód słońca".
Część 2 "O mieszkańcach zaświatów"
Runda II
Część 4 "O radościach i namiętnościach”
Runda III
Część 8 "Pieśń taneczna”
Finał
Część 9 "Pieśń nocnego wędrowca”
Wybrane interpretacje można było komentować na profilu: https://www.facebook.com/PlytowyTrybunalDwojki
Na aktywnych, i kreatywnych przy okazji, słuchaczy czekały płytowe niespodzianki.
To ostatnie wydanie audycji przed wakacjami. W lecie zapraszamy na powtórkę z Trybunałów – odtworzymy dla Państwa wybrane audycje archiwalne (niebawem podamy ich plan).
Kolejny sezon rozpoczniemy w drugiej połowie września od muzyki Jeana-Philippe’a Rameau i Suity a-moll ze zbioru Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin (nagranie audycji jeszcze w czerwcu!).
Zapraszam
Jacek Hawryluk

bch

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Haydn przed Trybunałem: wyścig kwartetów wygrywa Alban Berg Quartett

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2014 17:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" Płytowy Trybunał Dwójki wybierał najlepsze nagranie Kwartetu G-dur op. 76 nr 1 Josepha Haydna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

II Symfonia Schumanna na płytach. Im nowsza, tym lepsza?

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2014 12:00
W ostatniej audycji "Kto słucha, nie błądzi" słuchaliśmy II Symfonii C-dur op. 61 Roberta Schumanna. Najlepszą interpretacją okazało się nagranie Chamber Orchestra of Europe pod dyrekcją Yannick Nézet-Séguin, zrealizowane 2 lata temu na żywyo, a opublikowane w tym roku przez Deutsche Grammophon.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wiedeński "Orfeusz i Eurydyka” Glucka? Najlepiej z Berlina...

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2014 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki uznał, że najlepsze nagranie wiedeńskiej wersji słynnej opery z 1762 roku zawdzięczamy René Jacobsowi.
rozwiń zwiń