Wiedeński "Orfeusz i Eurydyka” Glucka? Najlepiej z Berlina...

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2014 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki uznał, że najlepsze nagranie wiedeńskiej wersji słynnej opery z 1762 roku zawdzięczamy René Jacobsowi.
Audio
  • Wiedeński "Orfeusz i Eurydyka” Glucka? Najlepiej z Berlina... (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Ewa Łętowska i Dorota Kozińska
Ewa Łętowska i Dorota KozińskaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

2 lipca tego roku minie 300 lat od narodzin Christopha Willibalda Glucka.
"Orfeusz i Eurydyka”, czyli azione teatrale per musica w trzech aktach; 30 opera Glucka, do libretta Calzabigiego, której premiera odbyła się w Wiedniu w 1762 roku. Spektakl ponoć się podobał, choć Calzabigi twierdził, że było to zasługą wyłącznie odtwórcy roli Orfeusza, kastrata altowego Gaetana Guadagniego. Od tego momentu rozpoczyna historia sceniczna dzieła, ale także historia ciągłych zmian i poprawek. Istnieją dwie wersje oryginalne „Orfeusza”: wiedeńska z 1762 roku (w języku włoskim, z partią tytułową przeznaczoną na głos altowy) i wersja paryska z 1774 roku (w języku francuskim, wersja tenorowa). Czasami dorzuca się jeszcze wersję z Parmy z 1769 roku z partią głównego bohatera przetransponowaną na sopran. Pozostałe pozycje to swobodne adaptacje, przeróbki, mieszanki różnych wersji.
Za Najlepsze nagranie "Orfeusza i Eurydyki” Glucka jury w składzie: prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński uznało nastąpującą płytę:

Bernarda Fink (mezzosopran, Orfeusz), Veronica Cangemi (sopran, Eurydyka), Maria Cristina Kiehr (sopran, Amore), RIAS-Kammerchor, Freiburger Barockorchester, dyr. René Jacobs (Berlin 2001, 2 CD Harmonia Mundi 2001).

***

Ponadto w audycji "Kto słucha, nie błądzi" zaprezentowaliśmy sześć innych nagrań:

Dietrich Fischer-Dieskau (baryton, Orfeusz), Gundula Janowitz (sopran, Eurydyka), Edda Moser (sopran, Amore), Münchener Bach-Chor, Münchener Bach-Orchester, dyr. Karl Richter (Monachium 1967, LP Polydor 1968/2 CD Philips 1993/2 DG)
Jochen Kowalski (kontratenor, Orfeusz), Dagmar Schellenberger-Ernst (sopran, Eurydyka), Christian Fliegner (Amore), Rundfunkchor Berlin, Kammerorchester “Carl Philipp Emanuel Bach”, dyr. Hartmut Haenchen (Berlin 1988, 2 CD Capriccio 1989)
René Jacobs (kontratenor, Orfeusz), Marjanne Kweksilber (sopran, Eurdyka), Magdalena Falewicz (sopran, Amore), Collegium Vocale, La Petite Bande, dyr. Sigiswald Kuijken (Antwerpia 1982, 2 CD Accent)
Derek Lee Ragin (kontratenor, Orfeusz), Sylvia McNair (sopran, Eurydyka), Cyndia Sieden (sopran, Amore), Monteverdi Choir, English Baroque Soloistes, dyr. John Eliot Gardiner (Londyn 1991, 2 CD Philips 1993/2 CD Decca 2012)
Ann-Christine Biel (sopran, Orfeusz), Maya Boog (sopran, Eurdyka), Kerstin Avemo (sopran, Amor), Chór i Orkiestra Teatru Drottningholm, dyr. Arnold Őstman (live, Drottningholm 1998, CD Naxos 2002)
i…..
Andrzej Hiolski (baryton, Orfeusz), Barbara Nieman (sopran, Eurydyka), Urszula Trawińska-Moroz (sopran, Amore), Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Kazimierz Kord (Warszawa, 3 LP Polskie Nagrania 1978)

mm

Czytaj także

Utwór Andrzeja Kwiecińskiego tryumfuje na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów!

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2014 16:00
Kompozycja "Canzon de’ baci" zwyciężyła w kategorii młodych kompozytorów (do 30. roku życia). To kolejny polski sukces po zeszłorocznym zwycięstwie Agaty Zubel w kategorii ogólnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

30 lat Sinfonii Varsovii. "Nie zatraciliśmy miłości do muzyki"

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2014 17:00
- To jak przejażdżka na najczystszej krwi koniu arabskim, który zabierze Cię, gdzie kiedy i jak zechcesz - mówił Yehudi Menuhin o swojej współpracy z zespołem, który świętuje właśnie okrągły jubileusz. Czy Sinfonia Varsovia odmieni wkrótce oblicze życia kulturalnego prawobrzeżnej Warszawy?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Tomasz Adamus: ludzie podczas opery chcą mieć święty spokój

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2014 12:00
- Gluck i inni z jego czasów sięgali po mitologiczne teksty. Publiczność nie chciała być męczona aktualnymi problemami społecznymi i politycznymi - opowiadał w Dwójce dyrygent, który poprowadził zespół Capella Cracoviensis w inscenizacji opery "Paride ed Elena".
rozwiń zwiń